SparkOptimus helpt Colgate-Palmolive met digitale transformatiereis
Colgate-Palmolive heeft de afgelopen jaren een ingrijpende digitale transformatie doorgevoerd binnen zijn Europese business. Hoe heeft de consumentengoederenreus die verandering aangepakt en met welke resultaten? Alexandra Jankovich, oprichter en managing partner bij SparkOptimus, sprak erover met Prabha Parameswaran, Group President of Growth & Strategy bij Colgate-Palmolive. Een kort verslag van de reis.
Een stevige digitaliseringstrend in het wereldwijde bedrijfsleven houdt organisaties, groot en klein, de afgelopen jaren flink bezig.
Ook Colgate-Palmolive, onder meer bekend om zijn persoonlijke verzorgingsproducten en huishoudartikelen, erkent de enorme impact van digitale disruptie en het belang daarop in te spelen. Prabha Parameswaran geeft aan dat Colgate-Palmolive de ambitie heeft om digitaal voorop te lopen.

Zodoende besloot het concern de expertise in te schakelen van SparkOptimus, een specialist in strategische digitaliseringsvraagstukken. Samen hebben de partners een toekomstbestendige digitale strategie voor Colgate-Palmolive ontwikkeld.
Als eerste stap voerde SparkOptimus een benchmark uit. Niet alleen werd daarbij het huidige digitale volwassenheidsniveau van de consumentenproductenfabrikant in kaart gebracht, ook werd gekeken naar de digitale inspanningen van andere bedrijven in de markt. Aan de hand van alle inzichten uit de benchmark zijn diverse verbeterpunten in kaart gebracht.
In navolging van deze eerste analyse heeft Colgate-Palmolive een center of excellence for e-commerce en digital opgetuigd, om de organisatie in staat te stellen om haar toekomstige online en digitale inspanningen met behulp van nieuwe teams te kunnen opschalen.
Draagvlak creëren
Een cruciaal aandachtspunt was het creëren van draagvlak voor de verandering. “Het digitale transformatieprogramma creëerde momentum binnen de organisatie en liet onze mensen begrijpen hoe belangrijk digital is en welke impact het kan hebben”, vertelt Parameswaran in het interview met Jankovich.
Draagvlak is zo belangrijk omdat de nieuwe digitale strategie betekende dat medewerkers onder andere te maken kregen met nieuwe, datagedreven manieren van werken. Nieuwe werkwijzen waar de medewerkers van profiteren – want aan de hand van de betere inzichten die uit de data gehaald kunnen worden, kunnen de diverse teams hun e-commerce- en marketinginspanningen optimaliseren.
Het omarmen van nieuwe werkwijzen zorgde logischerwijs ook voor een grotere trainingsbehoefte binnen de organisatie. Colgate-Palmolive besloot tien afzonderlijke, lokale teams op te tuigen en hen te trainen. Bovendien kregen deze teams de nodige ondersteuning om met meer dan dertig retailers in meerdere landen optimaal te kunnen samenwerken.
De vele inspanningen hebben volgens Parameswaran duidelijk hun vruchten afgeworpen. “Ons e-commerce-aandeel ligt nu consequent hoger dan het aandeel van onze fysieke winkels – en dat aandeel ligt behoorlijk hoog”, legt de topvrouw uit.
Schouder aan schouder
Parameswaran blikt dan ook tevreden terug op de samenwerking met SparkOptimus. Gedurende het digitale transformatietraject fungeerde het Amsterdamse bureau als een “echte partner en als een integraal onderdeel van onze digitale transformatiereis”, geeft ze aan. “Van het uitwerken van de strategie tot de daadwerkelijke executie samen met onze e-commerce- en digitale teams.”
“We beschikken nu over een volwaardig en centraal digitaal team dat onze digitale strategie kan aansturen, samen met onze landenteams in heel Europa”, vertelt Parameswaran.
"SparkOptimus hielp ons door onze manier van denken over digital uit te dagen en werkte vervolgens met ons samen om het juiste team op te zetten om de transformatie te leiden.”
De transformatiereis van de afgelopen jaren ging echter verder dan alleen digital. Ook werkte Colgate-Palmolive aan zijn duurzaamheidsambities. Met onder meer gerecyclede tubes en gezondheidsprogramma’s werd de positieve impact vergroot.
Verschillende ESG-doelstellingen, waaronder het behalen van een netto nul uitstoot in 2040, hebben het concern geholpen zijn CO2-voetafdruk te verkleinen en stappen te zetten richting een steeds duurzamere wereld.
“Wij waren het eerste bedrijf dat recyclebare tandpastatubes op de markt bracht”, aldus Parameswaran. “Ons product zat in plastic tubes die niet recyclebaar zijn, dus zijn we overgestapt, hebben ons gecommitteerd aan die technologie én hebben die technologie ook beschikbaar gesteld aan onze concurrenten.”

