Unilever kiest Accenture als global partner voor AI-transformatie

28 februari 2024 Consultancy.nl

Unilever heeft ambitieuze plannen bekendgemaakt voor het gebruik van artificial intelligence binnen zijn bedrijfsvoering. Accenture is aan boord gehaald als wereldwijde technologiepartner om die plannen te realiseren.

De samenwerking tussen het consumentengoederenbedrijf en de IT-dienstverlener richt zich onder andere op AI-toepassingen die de productiviteit kunnen verhogen en de efficiëntie kunnen verbeteren. Het hoofddoel is om generatieve AI-innovaties op grote schaal te versnellen.

De komende tijd gaan Unilever en Accenture aan de slag om deze doelen te realiseren. Daarbij maken ze gebruik van verschillende hulpmiddelen, zoals de AI Navigator. Dat is een platform van Accenture dat ondersteuning biedt bij (generatieve) AI-projecten door gebruikers te helpen bij het nemen van beslissingen.

Unilever kiest Accenture als global partner voor AI-transformatie

Met het samenwerkingsverband wil Unilever zijn innovatieagenda intensiveren en consumenten extra meerwaarde gaan bieden, zegt Steve McCrystal, Chief Enterprise and Technology Officer bij Unilever. “We zijn verheugd dat we onze langdurige relatie met Accenture hebben uitgebreid.”

“Deze nieuwe samenwerking bouwt voort op onze meer dan dertigjarige relatie met Unilever: een bedrijf dat keer op keer de lat hoger legt”, reageert Nicole van Det, EMEA Client Account Lead bij Accenture.

Toronto

De start van het project vindt plaats in een recent gelanceerd AI-laboratorium van Unilever in het Canadese Toronto. Volgens de Amerikaanse nieuwsdienst Bloomberg is deze stad op weg om Silicon Valey van de troon te stoten en de nieuwe, mondiale AI-hub te worden.

Dat komt deels door beleid van de overheid. Als eerste land ter wereld ontwikkelde Canada een strategie om belangrijk te worden binnen de wereldwijde AI-sector. En dat heeft veel bedrijven en investeerders aangetrokken: naast Unilever en vele anderen organisaties heeft Accenture ook een AI-lab in Toronto.

“Door de disruptieve innovaties van het AI-lab van Unilever te combineren met de expertise van Accenture en zijn partners, wordt het voor Unilever mogelijk om de technologie sneller en op een verantwoordere manier op te schalen”, zegt Van Det. “Dit opent de deur naar buitengewone waardegroei.”

$3 miljard

Afgelopen zomer kondigde Accenture zelf ook een mega-investering in AI aan. In de komende drie jaar investeert het beursgenoteerde bedrijf meer dan $3 miljard in de innovatieve technologie. “Door een stevig AI-fundament te leggen, helpen we bedrijven op weg naar uitzonderlijke prestaties”, geeft Van Det aan.

Het samenwerkingsverband met Unilever zet deze monsterinvestering verder kracht bij. Unilever zal zich bovendien voegen bij het AI-ecosysteem van Accenture, dat bestaat uit vele tientallen partners. Daarmee moet het consumentengoederenbedrijf ook gaan profiteren van de expertise binnen het ecosysteem.

Het van oorsprong Brits-Nederlandse Unilever zich richt op voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. Momenteel werken er verspreid over de hele wereld bijna 150.000 professionals voor de multinational. De omzet ligt boven de €60 miljard.

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.