Nieuwe Gen AI-tool helpt BTT om de klantenservice te verbeteren

Nieuwe Gen AI-tool helpt BTT om de klantenservice te verbeteren

06 november 2024 Consultancy.nl
Nieuwe Gen AI-tool helpt BTT om de klantenservice te verbeteren

BTT Multimodal Container Solutions heeft in samenwerking met Emixa een nieuwe Gen AI-tool gelanceerd. ChatBTT is speciaal ontwikkeld om de klantenservice te helpen bij het sneller vinden van antwoorden op klantvragen.

BTT verzorgt containertransport van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam, zowel via het water als het spoor. Dat gaat onvermijdelijk gepaard met een onophoudelijke stroom van vragen aan de klantenservice: Waar is de container nu? Wanneer komt hij aan? Waarom is hij te laat? En ga zo maar door…

Uiteraard wil BTT klanten met dergelijke vragen zo goed mogelijk helpen. En het beschikt ook over de informatie om al die vragen te beantwoorden, alleen zit die verstopt in een gigantische database. Het was voor klantservicemedewerkers soms dus aardig lastig om snel met een accuraat antwoord te komen.

Praten met de database

Dit is de uitdaging waarmee BTT aanklopte bij Emixa. Om tot een oplossing te komen, besloot BTT samen met Emixa een intensieve 48 uur durende hackathon te organiseren. Tijdens de hackathon bouwde Exima’s team van consultants, datawetenschappers en developers een prototype van een chatassistent. De naam: ChatBTT.

De nieuw ontwikkelde chatbot biedt medewerkers snel en eenvoudig toegang tot belangrijke informatie over containertransport, zonder dat daarvoor diepgaande IT-kennis nodig is. Zoals Emixa-consultant Daan Stolker het treffend verwoordt, zocht BTT naar een manier om medewerkers met de database te kunnen laten “praten”.

Dat is gelukt. “Bij BTT zijn we erg gericht op IT, maar we hebben nog niet veel ervaring met AI”, legt Leon Dingen uit, Business Intelligence Developer bij BTT. “Nu we dit model hebben, dat ons al deze data ready-to-go geeft, is het mind-blowing.”

Bovendien levert de introductie van ChatBTT niet alleen voordelen op voor de klantenservice. Ook heeft het bedrijf nu een goede basis om verder te experimenteren met generatieve AI om meer toegevoegde waarde te vinden voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

More on: Emixa
Netherlands
Company profile
Emixa is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Emixa is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.