Gefuseerde supermarktketens Coop en Plus harmoniseren arbeidsvoorwaarden
Toen supermarktketens Coop en Plus fuseerden, was een van de eerste prioriteiten het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden voor het servicekantoorpersoneel. Daarbij werd de HR-organisatie ondersteund door BexerHamstra. HR-directeur Judith Peters blikt terug op de complexe klus: “Het was verschrikkelijk hard werken, maar ook echt cool.”
In september 2021 werd bekend dat coöperaties Plus en Coop voornemens waren om te fuseren. Begin 2022 werd de fusie officieel bekrachtigd – alle coöperatieleden en de ACM gaven groen licht. Zo ontstond de derde grootste supermarktketen van ons land, na Albert Heijn en Jumbo.
Daarmee was de echte fusie echter pas net begonnen. Zo moesten een paar honderd Coop-winkels worden omgebouwd tot Plus-filialen. Ook moesten de arbeidsvoorwaarden van de twee ketens worden geharmoniseerd.
Daarbij kreeg het servicekantoor in Utrecht prioriteit. “Daar gingen mensen letterlijk door elkaar lopen, dus dat was echt urgent”, schetst Judith Peters, HR-directeur van de nieuwe fusieorganisatie.
Van drie naar één
Die urgentie zat deels in het verschil in beloningsniveau tussen PLUS en Coop. Naast urgent was het vooral complex, met name in relatie tot de cao: waar de beloning van Plus wel was gekoppeld aan de cao, was Coop daar bij de laatste beleidswijziging juist van afgestapt.
“Bij Coop liepen ten tijde van de fusie twee regelingen naast elkaar.”
“Door het rechtstreeks doorberekenen van cao-stijgingen aan iedereen heb je meestal nog maar weinig budgetruimte om de mensen die echt goed presteren harder te laten groeien. Er is met zo’n systeem dus weinig differentiatie mogelijk”, verklaart Peters.
Maar Coop had de koppeling niet helemáál losgelaten, legt ze uit. “De overgang was in 2021 op vrijwillige basis geweest. Gevolg was dat er ten tijde van de fusie bij Coop twee regelingen naast elkaar liepen: eentje op basis van de cao en eentje buiten de cao om.”
Dat was al onoverzichtelijk, en werd er uiteraard niet beter op met een beleid dat weer op een andere cao was gebaseerd. Dus werd besloten deze drie regelingen om te zetten in één arbeidsvoorwaardenpakket voor alle pakweg 600 medewerkers.
Uit de cao
Dit was in de eerste plaats een klus voor het HR-team, dat daarbij vanaf het begin werd ondersteund door BexerHamstra, een adviesbureau gespecialiseerd in vraagstukken rondom beloning, organisatie en pensioen (onderdeel van Highberg).
De cruciale uitdaging lag in het samenstellen van één enkel geharmoniseerd pakket waar alle medewerkers zich in kunnen vinden. Een deel van die medewerkers was niet direct enthousiast over de keuze om uit de cao te stappen. Die cao bracht ze de afgelopen jaren immers enkele flinke collectieve loonsprongen.
“Je bouwt het helemaal opnieuw op zoals je het graag wilt hebben.”
Daarom is deze koppeling deels in stand gehouden. “Iedereen is nu uit de cao, maar aan de onderkant van het functiegebouw – de basis-administratieve functies – blijven de loonstijgingen daar wel aan gekoppeld”, legt Peters uit. “De zwaardere functies staan helemaal los van de cao, hun salaris wordt sterker aan prestaties gelinkt.”
Geen verrassingen
Voor de acceptatie van de nieuwe regeling was goede communicatie essentieel, zowel met de ondernemingsraad (OR) als alle individuele medewerkers. Nadat de OR instemde met de plannen, kregen alle medewerkers een brief waarin de oude en nieuwe regeling in detail naast elkaar stonden uitgelegd.
“Daar mochten geen verrassingen meer in staan”, aldus Peters. Dat resulteerde wel onvermijdelijk in lange en ingewikkelde brieven. “We hebben dan ook webinars georganiseerd over hoe je die brief moest lezen, net als over het eerste nieuwe salarisstrookje.”
Het zorgvuldig wegnemen van onduidelijkheden betaalde zich uit. Toen het tijd was voor de medewerkers om de nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen, deden ze dat direct in groten getale.
Zoveel eenduidigheid
Na een drukke anderhalf jaar zijn Peters en de rest van het HR-team dan ook dik tevreden met het resultaat. “Het was verschrikkelijk hard werken, maar ook echt cool, want je bouwt het helemaal opnieuw op zoals je het graag wilt hebben”, geeft ze aan. “We weten nu niet wat ons overkomt, zoveel eenduidigheid ineens!”
Nog belangrijker, benadrukt ze, is dat ook de medewerkers blij zijn met het nieuwe arbeidsvoorwaardenpakket. Gevraagd waar ze het meest trots op is, hoeft Peters dan ook niet lang na te denken. “Dat na anderhalf jaar keihard werken iedereen over is, zonder dat medewerkers bezwaar hebben gemaakt. Dat moet toch wel betekenen dat we iets goeds bieden.”

