CEO’s gaan ondanks grotere zorgen optimistischer 2025 in
CEO’s wereldwijd kijken met gemengde gevoelens vooruit naar het komende jaar, zo blijkt uit onderzoek PwC. Waar ze optimistischer zijn over de economie, maken ze zich tegelijkertijd meer zorgen over op wat er allemaal op hun bedrijf afkomt.
Traditiegetrouw lanceert PwC zijn CEO Study in Davos, tijdens het World Economic Forum. Een toepasselijk moment, want waarschijnlijk komen nergens zoveel CEO’s samen op één plek als tijdens de jaarlijkse conferentie in het mondaine Zwitserse bergdorp.
Meer dan 4.700 CEO’s uit alle uithoeken van de wereld namen deel aan de enquête voor het onderzoek, waarin PwC ze vroeg naar hun visie op de wereld en hun eigen bedrijven.
Over de wereldeconomie zijn de meesten positief. 58% verwacht dat de mondiale groei aantrekt in de komende twaalf maanden. Vorig jaar was dat slechts 38% en twee jaar geleden zelfs 18%.
Per regio zijn duidelijke verschillen zichtbaar. Onder de G20-landen is Nederland relatief positief: 63% van de CEO’s verwacht dat de binnenlandse economie zal groeien (vorig jaar was dat 37%). Het contrast met de oosterburen is groot: Duitse bestuurders behoren tot de minst optimistische CEO’s.
Het meest positief zijn de CEO’s in India, waar 87% verwacht dat de economische groei gaat versnellen.

Net als vorig jaar, zien CEO’s wereldwijd macro-economische volatiliteit en inflatie als de grootste dreigingen voor het nieuwe jaar. Andere thema’s waar ze van wakker liggen zijn cyberrisico’s en krapte op de arbeidsmarkt.
Het belang van klimaatverandering is iets gedaald ten opzichte van dezelfde PwC-studie van een jaar eerder. Toch blijft klimaat “een topprioriteit voor CEO’s”, benadrukt Joukje Janssen, klimaatexpert bij PwC.
“De meeste CEO's hebben de brede strategische voordelen van klimaatvriendelijke investeringen duidelijk voor ogen”, geeft ze aan. “Zij beseffen heel goed hoe belangrijk deze investeringen zijn voor de keuzes die potentiële werknemers, consumenten en – zeker niet te vergeten – investeerders maken.”

Vestigingsklimaat
Vorig jaar constateerde PwC dat CEO’s zich in toenemende mate zorgen maken over het vestigingsklimaat in ons land. Tegen die achtergrond vroegen de onderzoekers ze dit jaar wat de overheid zou kunnen doen om het ondernemingsklimaat in Nederland te verbeteren.
Een grote meerderheid van de respondenten blijkt stabielere en gunstige regelgeving op nummer één en twee te zetten. Verrassend is dit niet, zegt Agnes Koops-Aukes, de topvrouw van PwC. “We zagen dit punt afgelopen jaar ook al terugkomen, en het komt inmiddels ook naar voren uit onderzoek van andere organisaties. De urgentie is dus duidelijk.”
Op drie staan investeringen in de onderwijskwaliteit en op vier infrastructuur in de gebouwde omgeving (wegen, elektriciteitsnet, et cetera). Op plek vijf staat het toegang blijven houden tot geschoolde arbeidsmigranten.

Voor alle vijf de thema’s gaf meer dan een kwart van de Nederlandse CEO’s aan dat belangrijke beleidsmaatregelen nodig zijn om het vestigingsklimaat te verbeteren. “Ons vestigingsklimaat staat onder druk, met alle bijbehorende gevolgen van dien”, aldus Koops-Aukes.
Lees ook: Concurrentiepositie van Nederlands ondernemersklimaat verslechterd.
Reinvention
Als het aan PwC ligt, dan is ‘reinvention’ het thema waarmee CEO’s in 2025 aan de slag moeten gaan. Bijna ieder land in het onderzoek – waaronder Nederland – benadrukt het belang van het opnieuw uitvinden van het businessmodel.
Ongeveer vier op de tien CEO’s wereldwijd geven aan te twijfelen of hun organisatie over tien jaar nog bestaat als zij doorgaan op dezelfde weg. Kortom, radicale vernieuwing is vereist. In de praktijk komt er echter weinig van terecht, CEO’s zijn vooral bezig met stapsgewijze verandering.
Koops-Aukes: “Veel organisaties schaven wel aan hun bestaande businessmodel. Maar echte vernieuwingen in de manier waarop ze geld verdienen, klanten bedienen of nieuwe producten of diensten verlenen, gebeuren nog niet op grote schaal.”
“Organisaties zullen een strategie moeten uitstippelen en investeringen moeten doen om hun organisatiemodel toekomstbestendig te maken”, benadrukt ze. “En dat is schaken op meerdere borden en bovendien een paar stappen vooruitdenken.”
