(Gen) AI-tools drukken steeds grotere stempel op marketing- en salesprocessen
Marketing- en salesteams in de Benelux maken steeds vaker gebruik van (generatieve) AI-tools in hun dagelijkse werk. Dat blijkt uit onderzoek van Customer Collective, dat de inzet van kunstmatige intelligentie in diverse sectoren in de regio analyseerde.
AI-tools lenen zich vanwege hun vermogen om tijdrovende processen te automatiseren en snel kwalitatieve content te genereren uitstekend voor uiteenlopende marketingtaken. Bedrijven in de Benelux lijken zich daar duidelijk bewust van te zijn: uit het onderzoek van Customer Collective blijkt dat twee derde van de respondenten verwacht dat Gen AI een aanzienlijke impact op hun organisatie zal hebben.
Wanneer we inzoomen op marketing- en salesafdelingen, blijkt dat in totaal 61% van de ondervraagden aangeeft Gen AI te gebruiken in hun werk. De meeste gebruikers werken inmiddels één tot twee jaar met deze tools, waarbij een groot deel (42%) ze nog geen jaar gebruikt. Daarmee wordt de technologie dus almaar sneller omarmd.
In de Benelux behoren marketingbureaus tot de grootste gebruikers van innovatieve AI-tools, samen met consultancybedrijven en mediabedrijven. Sterker nog, de meeste marketingprofessionals geven aan deze tools dagelijks te gebruiken.
Use cases
Generatieve AI-tools die realistische afbeeldingen en video’s kunnen creëren, worden ingezet voor het maken van advertenties. Videogeneratie met modellen zoals Stable Diffusion wordt al gebruikt om vernieuwend marketingmateriaal te maken, wat veel tijd en geld bespaart.
Hoewel generatieve AI in de afgelopen jaren enorme sprongen heeft gemaakt, is de technologie nog niet perfect – zo kan het voorkomen dat een gegenereerde AI-foto van handen bijvoorbeeld één of meerdere vingers mist. Toch zijn deze tools, zelfs als de output niet direct in een advertentie wordt gebruikt, vaak waardevol als mockups (voorlopige ontwerpvoorstellen) of bron van inspiratie.

Contentcreatie is dan ook met afstand de populairste toepassing van AI-tools. Volgens het Customer Collective-rapport gebruikt bijna driekwart (73%) van de marketeers AI om hun content te verbeteren. Ook in advertentieproductie en marketingautomatisering zijn AI-tools bijzonder in trek.
Een andere waardevolle toepassing van AI in marketing is doelgroepsegmentatie. Dankzij innovatieve tools kunnen marketingteams klanten slimmer en efficiënter opdelen op basis van een complexe set aan kenmerken, interesses en gedragingen. Dit kan de effectiviteit van marketingcampagnes aanzienlijk verbeteren.
Binnen de salesfunctie geeft ruim een kwart van de respondenten (26%) aan dat het verbeteren van hun operational excellence een belangrijke reden is om AI te gebruiken. Ook wordt AI veel ingezet voor verbeteren van de klantbetrokkenheid (21%). AI-gestuurde chatbots en geautomatiseerde antwoorden hebben dan ook een steeds grotere impact op de klantenservice en -ondersteuning.

Tegelijk geven de onderzoekers aan de AI binnen marketing en sales zich nog altijd in de beginfase bevindt. “Ook veel bedrijven zitten nog in de verkennende fase”, schrijven ze. “En wanneer ze AI inzetten, richten bedrijven zich voornamelijk op het vergroten van de efficiëntie en klantbetrokkenheid. Meer geavanceerde toepassingen, zoals lead scoring, gepersonaliseerde campagnes en voorspellingen, winnen wel aan populariteit, maar zijn nog geen gemeengoed in de Benelux.”
Uit eerder onderzoek van Boston Consulting Group bleek dat één op de drie grote bedrijven dit jaar meer dan $25 miljoen zal uitgeven aan het verder ontwikkelen van hun AI-capaciteiten.


