Amerikaans banennetwerk voor vluchtelingen lanceert in Nederland

Amerikaans banennetwerk voor vluchtelingen lanceert in Nederland

11 april 2025 Consultancy.nl
Amerikaans banennetwerk voor vluchtelingen lanceert in Nederland

Amerikaanse pro bono-organisatie Tent heeft een Nederlandse tak gelanceerd, in samenwerking met drie zakelijke dienstverleners – EY, Arcadis en Tata Consultancy Services. Dit drietal maakt deel uit van een bredere coalitie van in totaal veertig founding partners.

Het Tent Partnership for Refugees (Tent) werd in 2016 opgericht door Hamdi Ulukaya, een Turkse ondernemer die zijn fortuin vergaarde met het succes van zijn yoghurtmerk Chobani. Met Tent wil hij vluchtelingen helpen een betere toekomst op te bouwen op de arbeidsmarkt, door hen te koppelen aan werkgevers die inclusief werkgeverschap belangrijk vinden.

Inmiddels is Tent actief in tien landen in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. De Nederlandse organisatie, die eerder deze week werd gelanceerd, is de nieuwste uitbreiding van het netwerk.

De lancering in Nederland is tot stand gekomen in samenwerking met een coalitie van veertig grote bedrijven”, waaronder ABN Amro, Ikea, Manpower, Mastercard, Philips, Randstad en Vebego. Ook Big Four-kantoor EY, ingenieursbureau Arcadis en IT-dienstverlener Tata Consultancy Services (TCS) maken deel uit van deze groep founding partners.

290.000 vluchtelingen in Nederland

Hun missie is glashelder: het ondersteunen van de ruim 290.000 vluchtelingen die momenteel in Nederland wonen, en zorgen dat zij betere kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Deze groep bestaat uit zo’n 118.000 Oekraïense vluchtelingen, naar schatting 40.000 asielzoekers en meer dan 132.000 statushouders uit landen als Syrië, Afghanistan, Iran, Irak en Eritrea.

De Oekraïense vluchtelingen doen het relatief goed op de arbeidsmarkt. Volgens de meest recente cijfers van het CBS zijn inmiddels bijna zes op de tien Oekraïners tussen de 15 en 65 jaar in loondienst – meestal via een uitzendbureau.

Statushouders hebben aanzienlijk meer moeite om hun plek te vinden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Twee jaar na het verkrijgen van een verblijfsstatus is slechts 12% van hen actief aan het werk. Zelfs na zes jaar ligt dat percentage nog onder de 50%, ondanks dat ze dan al geruime tijd recht hebben op arbeid.

“Deze cijfers laten zien dat er voor zowel statushouders als Oekraïense vluchtelingen nog veel werk aan de winkel is om hen aan een baan te helpen”, aldus Hélène van Melle, directeur van Tent Nederland.

“Er zijn momenteel meer vacatures dan werkzoekenden in Nederland. En omdat dat tekort alleen maar zal toenemen, moet het aannemen van vluchtelingen worden gezien als een win-win-win: het is een structurele oplossing voor het groeiende arbeidstekort, het biedt vluchtelingen de kans om hun leven opnieuw op te bouwen, én het stelt hen in staat om bij te dragen aan de samenleving.”

Bij de veertig aangesloten founding partners staan momenteel duizenden vacatures open. Tent wil deze werkgevers en werkzoekende vluchtelingen op een efficiënte manier met elkaar verbinden. Daarnaast biedt Tent diverse trainingen en cursussen aan, die vluchtelingen voorbereiden op sollicitatiegesprekken en vaardigheden bijbrengen om succesvoller te zijn in hun zoektocht naar werk.

Reacties van de zakelijke dienstverleners

Josu Devasia van Tata Consultancy Services: “Bij TCS geloven we in het benutten van onze expertise en middelen om zinvolle kansen te creëren voor degenen die ze het meest nodig hebben. Door ons aan te sluiten bij Tent kunnen we onze missie voortzetten om vluchtelingen in staat te stellen hun leven weer op te bouwen en tegelijkertijd kritieke tekorten aan arbeidskrachten in Nederland aan te pakken. We willen hiermee inclusie bevorderen en duurzame impact stimuleren.”

Harm Albert Zanting van Arcadis: “Wij staan midden in de maatschappij en willen daarom een bijdrage leveren aan die maatschappij. Er zit veel talent tussen werkzoekende vluchtelingen. Maar er is natuurlijk ook een zakelijk belang: vluchtelingen aan een baan helpen. De samenwerking met Tent geeft ons bedrijf een profiel dat aantrekkelijk is voor nieuwe collega’s.”

Tent

Wereldwijd telt Tent meer dan 400 grote bedrijven die het netwerk steunen. De non-profit is vorig jaar door TIME uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke social impact-organisaties van de Verenigde Staten. Oprichter Hamdi Ulukaya heeft volgens zakenblad Forbes een geschat vermogen van $2,3 miljard.