Ondernemers met een mentor realiseren hogere omzetgroei

Ondernemers met een mentor realiseren hogere omzetgroei

07 juli 2025 Consultancy.nl
Ondernemers met een mentor realiseren hogere omzetgroei

Mentoring is niet alleen een ‘soft skill’, maar een bewezen motor voor harde economische groei. Een nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht naar een mentorprogramma van nlgroeit laat zien dat mkb-ondernemingen met een mentor aanzienlijk sneller groeien in omzet dan het landelijk gemiddelde.

Het mkb (1-250 werknemers) is in Nederland goed voor 62% van de totale toegevoegde waarde van het bedrijfsleven en 73% van de werkgelegenheid: niet gek dat het vaak de motor van de economie wordt genoemd.

Elke motor kan echter weleens haperen. Zo ook in het mkb, waar ondernemers zich geconfronteerd zien met vele uitdagingen. Hoe laat je je bedrijf groeien in onzekere tijden vol stijgende prijzen, arbeidsmarktkrapte, digitale disruptie, geopolitieke onrust en nog véél meer?

Hulpvragen bij start versus eind

Bron: Universiteit Utrecht, nlgroeit

Om ondernemers te helpen bij de talloze vraagstukken waar ze tegenaanlopen, koppelt het mentoringprogramma van stichting nlgroeit ze aan andere, ervaren ondernemers. Zij fungeren vaak als klankbord, raadgever en expert, waarmee ondernemers kunnen sparren over thema’s als strategie, leiderschap, persoonlijke ontwikkeling, marktuitbreiding en financiering.

Hogere omzet- en personeelsgroei

En deze aanpak werkt, laat het onderzoek van de Universiteit Utrecht onder 262 deelnemers aan het nlgroeit-programma zien. Zo hadden deelnemende ondernemers een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 8,3% – aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 5,7%. Ook zagen zij hun personeelsbestand met gemiddeld 3,5 fte groeien, terwijl het landelijk gemiddelde nauwelijks steeg.

Verbetering bedrijfsaspecten door mentortraject

Bron: Universiteit Utrecht, nlgroeit

De impact is niet alleen financieel. Circa 80% van de deelnemers rapporteerde verbeteringen in persoonlijke, leidschaps- en ondernemersvaardigheden. Met name het vermogen tot strategievorming en het oplossen van problemen nam toe. Bijna 60% gaf aan dat de bedrijfsstrategie concreet en positief is veranderd door het mentortraject.

“Ondernemers luisteren vooral naar andere ondernemers”, verklaart Kees de Jong, mede-initiatiefnemer van nlgroeit, het succes. “Het onderzoek laat zien dat het in ieder geval verstandig is te rade te gaan bij andere ondernemers.”

“Ondernemerschap vraagt om specifieke vaardigheden”, legt hij uit, “bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap. Herken je die in een andere ondernemer, die dezelfde dingen waar jij tegenaan loopt al eerder heeft gedaan, dan steek je daar veel van op. Het behoedt je simpelweg voor fouten.”

Verbetering bedrijfsvoering door mentortraject

Bron: Universiteit Utrecht, nlgroeit

De onderzoekers zien op sommige punten nog wel ruimte voor verbetering. Zo blijkt dat er momenteel relatief weinig aandacht is voor onder meer internationalisering, duurzaamheid en sociaal ondernemen.

Lees ook: Het mkb loopt achter in de transitie naar circulaire economie.

Vliegwieleffect

Al met al is de positieve impact echter overduidelijk. En die beperkt zich niet tot de ondernemers zelf. Het heeft ook een “bredere economische betekenis”, stelt Erik Stam, hoogleraar Strategy, Organization & Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht. “Zo draagt het ook bij aan bredere beleidsdoelen zoals versterking van het mkb, innovatie en werkgelegenheid.”

Daarmee brengt mentoring een “vliegwieleffect” op gang dat bijdraagt aan een veerkrachtiger ondernemersecosysteem in Nederland, geeft hij aan. “Wanneer ervaren ondernemers kennis en ervaring delen, verleiden zij ondernemers actief om ambitieuzer te zijn en hun bedrijf te verbeteren – door niet in, maar aan hun bedrijf te werken.”

Geholpen ondernemers worden door het programma ook gestimuleerd om vervolgens zelf weer andere ondernemers te helpen, volgens het pay it forward-principe. De onderzoekers zien hierin een mooie kans om het programma verder op te schalen.

En dat kan flinke impact hebben, denken ze: uitbreiding van het programma met slechts 1% van de Nederlandse mkb-bedrijven zou naar schatting al zou kunnen leiden tot meer dan 3.600 extra voltijdbanen en €116 miljoen aan extra omzet per jaar.