Missie3 helpt RWS bij professionaliseren van schade-, garantie- en wijzigingenproces
Rijkswaterstaat Noord-Nederland zet in op een toekomstgerichte aanpak van drie cruciale onderhoudsprocessen. Missie3 is de strategische partner die deze transformatie helpt vormgeven.
Als beheerder van het grootste deel van de Nederlandse rijks- en vaarwegen draagt Rijkswaterstaat een grote verantwoordelijkheid. Wanneer een weg of object niet voldoet aan de gestelde eisen kunnen gebruikers Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen voor schade. Ook moeten wijzigingen in contracten zorgvuldig worden doorgevoerd en verleende garanties tijdig worden ingeroepen.
Tot voor kort werden deze processen binnen de regio Noord-Nederland apart behandeld door verschillende personen. Nu is gekozen voor één integrale uitbesteding om de raakvlakken en continuïteit beter te borgen. Eind 2024 is via een aanbesteding de opdracht uitgezet voor het verder professionaliseren en stroomlijnen van deze processen. De gunning ging naar Missie3.
Samen werken aan versnelling én verbinding
“We zijn gestart aan een langdurige samenwerking, waarbij we onze expertise en procesregie inzetten om continuïteit, kennisdeling en gezamenlijke groei te realiseren”, vertelt Missie3-directeur Gerben Sloothaak. “Niet als externe opdrachtnemer, maar als onderdeel van één integraal team met Rijkswaterstaat.”
In de aanpak van Missie3 staan drie principes centraal: levertijd versnellen, processen vereenvoudigen en mensen verbinden. Met deze aanpak – verankerd in de zogeheten ‘Missie3-hoek’ van mens, vakmanschap en helder proces – wil de organisatie meer dan alleen operationele ondersteuning bieden. Het gaat om een duurzame versterking van de manier van werken binnen RWS.
Procesgerichte sturing met oog voor de mens
Waar het bij het schadeproces draait om snelle en transparante afhandeling van calamiteiten, richt het garantieproces zich op het tijdig en doelgericht benutten van rechten op herstel (garanties). Binnen het wijzigingenproces ligt de focus op snelle en rechtmatige besluitvorming bij contractwijzigingen.
Van project naar partnerschap
De samenwerking markeert een duidelijke koerswijziging voor Rijkswaterstaat: weg van ad-hoc inzet, richting een geïntegreerde, datagedreven en mensgerichte procesaanpak. Daarbij kiest RWS bewust voor een partij die niet alleen uitvoert, maar ook adviseert, bijstuurt en meegroeit met de organisatie.
“Wij zijn geen broodbakkers die zich strikt aan het recept houden”, vat Sloothaak het treffend samen. “We zijn adviseurs die extra stappen zetten als dat nodig is om écht resultaat te boeken waar de klant wat aan heeft.”
Met deze aanpak zet Rijkswaterstaat Noord-Nederland een toon die ook elders navolging kan krijgen. Eén waarin samenwerken verder gaat dan afstemmen. “Het is een vorm van gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen”, aldus Sloothaak. “Voor het proces en bovenal: voor het resultaat.”

