Nederlanders wantrouwen massaal duurzaamheidsbeloftes op verpakkingen
De ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten trekt de duurzaamheidsclaims op verpakkingen van supermarktproducten weleens in twijfel, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Vandaag de dag bevatten verpakkingen van veel producten ook informatie over de milieuvriendelijkheid ervan. Dat gebeurt geregeld in de vorm van een kreet zoals ‘deze verpakking is 100% recyclebaar’, ‘CO2-neutraal geproduceerd’ of ‘gemaakt van gerecycled materiaal’.
Het onderzoek van Deloitte laat echter zien dat maar liefst 85% van de Nederlandse consumenten zich meer dan eens afvraagt of de duurzaamheidsbeloftes op verpakkingen wel worden waargemaakt.
Naast kreten, prijken op sommige producten ook keurmerken of certificeringen die onder meer kunnen verwijzen naar milieuvriendelijke productiemethoden – denk bijvoorbeeld aan het FSC-logo voor verantwoord hout en het MSC-logo voor duurzame gevangen vis.
Dat een keurmerk of certificaat meer gezag afdwingt bij consumenten dan een losse kreet, gaat in ons land maar matig op. Slechts 34% van de Nederlanders zegt vertrouwen te hebben in keurmerken en certificeringen op verpakkingen van supermarktproducten.
Volgens de onderzoekers van Deloitte vertaalt dit wantrouwen onder Nederlandse consumenten zich onder andere in een groeiende informatiebehoefte. Bijna de helft (45%) geeft de voorkeur aan extra informatie over de herkomst van ingrediënten om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken. Bijna een derde (30%) heeft behoefte aan prijsvergelijkingen met niet-duurzame producten.
“Als producenten QR-codes op verpakkingen toevoegen, wordt het mogelijk om consumenten beter te informeren”, zegt Randy Jagt, partner en Future of Food-leider bij Deloitte. “Dat verhoogt de transparantie en de betrokkenheid van consumenten bij het verduurzamen van de voedselketen.”
Nipte meerderheid gelooft in impact
Hoewel de meeste Nederlanders zo nu en dan vraagtekens zetten bij de duurzaamheidsclaims op verpakkingen, gelooft een nipte meerderheid (57%) nog wel dat het kopen van duurzame producten een positieve impact heeft op het milieu.
Onder consumenten tot 30 jaar oud (67%) en hoogopgeleiden (67%) zijn de meeste respondenten te vinden die geloven in deze positieve impact.
Centenkwestie
Het kopen van duurzame producten blijft voor velen ook een centenkwestie. Driekwart (74%) van de ondervraagden noemt de prijs als belangrijke reden om niet-duurzame voedingsmiddelen te kopen in de supermarkt. “Verder twijfelt 84% weleens of een hogere prijs voor een duurzaam product wel nodig is”, schrijft Deloitte.
Ook geeft ruim de helft (53%) van de consumenten aan dat kortingen of aanbiedingen de belangrijkste motivatie vormen om deze producten al dan niet aan te schaffen.
Gewoontedieren
Een deel van de Nederlanders kiest soms ook voor niet-duurzame producten zonder dat de prijs daarbij geldt als doorslaggevende factor.
Zo koopt een derde (32%) weleens uit gewoonte niet-duurzame voedingsmiddelen, terwijl ruim een vijfde (22%) dit doet omdat er volgens hen geen goed duurzaam alternatief beschikbaar is.
Voor zijn studie ondervroeg Deloitte meer dan 1.000 Nederlandse consumenten van 18 jaar of ouder.
