De stilte na de storm: Arjen Bouma blikt terug op megaproject Ring Zuid
Jarenlang was de Aanpak Ring Zuid Groningen synoniem voor overlast, maar een jaar na de heropening is de rust weergekeerd. Sterker nog: dankzij de nieuwe ringweg stroomt het autoverkeer soepeler dan ooit rond Groningen. Arjen Bouma, adviseur contractmanagement bij Missie3, blikt terug op het megaproject, dat achter de schermen een constante race tegen de klok was.
Het is alweer bijna vergeten: die collectieve zucht van verlichting die op 1 september door Groningen trok. Na zeven jaar bouwen, omleidingen en verkeersinfarcten ging de zuidelijke ringweg eindelijk weer open. De dagelijkse realiteit van oranje borden en ronkende graafmachines maakte plaats voor een soepele doorstroom van verkeer.
Een jaar later is de nieuwe ring een vanzelfsprekendheid, alsof hij er altijd heeft gelegen. Maar voor de mensen die het project van binnenuit meemaakten is de herinnering nog springlevend. Nu de rust is weergekeerd, blikt Arjen Bouma terug op de hectiek, de enorme uitdagingen en de uiteindelijke trots.
De schakel die alles in beweging houdt
De betrokkenheid van Missie3 startte toen de bouw al in volle gang was, vertelt Bouma: “Eind 2021 hebben we twee aanbestedingen gewonnen om binnen de disciplines projectbeheersing en contractmanagement een bijdrage te mogen leveren aan het project, aan de opdrachtgeverszijde bij Aanpak Ring Zuid.”
Als contractadviseur ondersteunde Bouma de contractmanagerr. Daarmee vervulde hij een belangrijke rol, al klinkt het voor een buitenstaander misschien wat droog. “In het contract is opgeschreven welke afspraken er gemaakt zijn tussen de opdrachtgever en een aannemer”, legt Bouma uit. “Wat moet er gebouwd worden, op welke manier, waar moet je rekening mee houden?”
“We moesten soms heel snel keuzes maken zonder dat alle benodigde informatie op tafel lag.”
Omdat de contracten vaak ruimte laten voor interpretatie en de praktijk altijd anders is dan de theorie, is de contractmanager de schakel die alles in beweging houdt.
“Binnen de discipline contractmanagement houd je de afspraken continu opnieuw tegen het licht: wanneer zijn de dingen die we hebben afgesproken niet meer haalbaar, hoe gaan we het dan oplossen, en wat zijn dan de gevolgen voor het budget en de planning?”
Moordend tempo
Gevraagd naar de grootste uitdaging, hoeft Bouma niet lang na te denken. “De planning”, zegt hij stellig. “Of beter gezegd: het tempo van Combinatie Herepoort, het bouwconsortium dat verantwoordelijk was voor het project. Zij hebben jarenlang in weer en wind keihard gebuffeld en een huzarenstukje afgeleverd. Maar dat moest ook wel om de mijlpalen in het contract te halen.”
Dat moordende tempo zorgde voor een constante druk op de projectorganisatie. “Door de snelle voortgang moesten we soms heel snel keuzes maken zonder dat alle benodigde informatie op tafel lag.”
Samen sterk tegen tijdsdruk
Hoe ga je met die enorme druk om? Volgens Bouma was de oplossing verrassend menselijk. “Als je snel informatie nodig hebt of afwegingen moet maken, helpt het om met collega’s te sparren en elkaar fysiek te zien.”
Die aanpak was gestoeld op een cruciaal uitgangspunt. “Je beseffen dat opdrachtgever en aannemer uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben: een mooi project, op tijd afgerond en dat iedereen zonder kleerscheuren thuiskomt”, aldus Bouma. “Het onderhandelt een stuk makkelijker vanuit een gedeelde basis.”
Kon minder!
Het intensieve traject heeft Bouma waardevolle lessen opgeleverd die hij meeneemt naar volgende projecten. “Een goede sfeer binnen een team is een voorwaarde voor het functioneren daarvan”, stelt hij. “En accepteer dat de dingen vaak anders gaan dan hoe je ze aan de voorkant bedenkt.”
Nu het stof is neergedaald, overheerst de trots. Als inwoner van Groningen ervaart Bouma het resultaat dagelijks. “Ik loop en fiets regelmatig rondjes langs delen van het project. Over twee dingen is iedereen het eens: het heeft allemaal lang geduurd en het eindresultaat is prachtig! Of zoals we dat hier in Groningen zeggen: Kon minder!”

