Financiële instellingen zoeken naar verbeteringen in CSRD-rapportagecyclus
Nu de eerste CSRD-rapportages zijn ingediend, staan veel financiële instellingen voor een nieuwe uitdaging: hoe wordt een eenmalige inspanning verankerd in een duurzaam, jaarlijks proces? Uit onderzoek van ACE + Company blijkt dat financiële instellingen worstelen met terugkerende knelpunten zoals datavraagstukken, verhoogde werkdruk en onzekerheid over wetgeving.
De eerste CSRD-cyclus heeft volgens het onderzoek van ACE + Company tal van procesmatige en inhoudelijke knelpunten aan het licht gebracht. Veel instellingen hebben te maken met ontbrekende of inconsistente ESG-data, te wijten aan een gebrek aan datadefinities en herleidbaarheid.
Daarnaast verlopen deze processen handmatig. Dit komt omdat de meeste datastromen nog opgezet moeten worden. “Dit kan oplopen tot bijna 1.200 datapunten. Daardoor ontstaat er veel zoekwerk over wat elk datapunt inhoudt, waar de data op te halen is en hoe deze van A naar B komt”, zegt Rens Krediet, onderzoeker bij ACE + Company.
Omdat er veel handmatig werk aan te pas komt, maken financiële instellingen zich ook zorgen over de kwaliteit van bepaalde data.
Naar een professionele tweede cyclus
Voor de komende rapportagejaren is verdere professionalisering noodzakelijk, stellen de onderzoekers. Het meeste verbeterpotentieel bevindt zich in thema’s zoals data-automatisering, centrale data-aanleverplatforms en een duidelijke RACI met vaste herleidbare datastromen. “En technologie zoals gen AI is de belangrijke aanjager”, aldus Rens.
Uit het onderzoek blijkt dat voor deze transitie voornamelijk gebruik wordt gemaakt van zogenaamde ‘transitional structures’. Organisaties kiezen ervoor om eerst via tijdelijke teams gefaseerd ervaring met innovatieve technologie op te doen. Dit experimenteren met optimalisatie in kleinere delen van de organisatie kan helpen om werkwijzen te verfijnen voordat ze vervolgens stap voor stap geïntegreerd worden in de rest van de organisatie.
Bovendien wordt er steeds meer intern geïnvesteerd: waar aanvankelijk veel externe consultants betrokken waren, verschuift de nadruk naar eigen medewerkers. Zo zegt een deelnemer van het onderzoek: “We zijn nu bezig met het internaliseren van werk dat eerst uitbesteed was, zodat we op termijn zelfredzaam zijn.”
“Deze ontwikkeling versterkt de verankering van CSRD in het dagelijks functioneren van organisaties”, aldus Rens.
CSRD en risk & control
Naast het verankeren van de CSRD-cyclus zijn financiële instellingen ook bezig met het opnemen van CSRD in de bredere risk & control-raamwerken.
“Deze stap verzekert integratie in de dagelijkse werkzaamheden van de organisatie en voortgang op het proces”, legt Rens uit. “Het is wel een enorme klus, de wetgeving moet tegenover een grote hoeveelheid bestaande beleidsstukken gehouden worden om te vergelijken waar overlap, hiaten of herhalingen aanwezig zijn.”
Ook binnen dit gebied wijst Rens op de voordelen die behaald kunnen worden met gen AI en regulatory AI (reg AI). “Met slimme technologie kan dit soort werk met een veel hogere efficiëntie en kortere doorlooptijd worden uitgevoerd.”
Omnibus?
Met de komst van de Omnibus zijn veel toekomstige aanpassingen op pauze gezet. Enerzijds heeft dit een voordelig effect op de investeringskosten, anderzijds ondermijnt het het lerend vermogen om een efficiëntieslag richting het tweede jaar toe te passen.
Rens: “Een bijkomstig effect is dat de onduidelijkheid ertoe leidt dat het belang van verbetering onder zowel medewerkers als management minder serieus genomen wordt. Zo gaf een deelnemer aan: ‘We moeten het belang van CSRD nog steeds intern verkopen.’”
In hun streven om de CSRD-cyclus te plannen en verbeteren, kijken instellingen niet alleen naar de wetgeving en het Omnibus-pakket. Uit het onderzoek blijkt dat ze zich ook spiegelen aan branchegenoten. “Benchmarking met andere banken en het volgen van en bijdragen aan marktinitiatieven spelen een grote rol in het vinden van verbeterpunten in de eigen aanpak en rapportage.”
Gen AI als katalysator
Met name gen AI krijgt volgens de onderzoekers een grote rol toebedeeld in de CSRD-cyclus. “Gen AI kan het proces aanzienlijk versnellen en structureren. Gen AI kan bijvoorbeeld helpen bij de implementatie van een ESG-datamodel, gebaseerd op interne en externe richtlijnen, waardoor organisaties eenduidige definities hanteren. Ook kan gen AI gebruikt worden om de data te controleren of aan alle eisen is voldaan, wat tijdrovende handmatige validatierondes voorkomt.”
“Een ander voordeel is de mogelijkheid om beleidsdocumenten en controlekaders te koppelen aan CSRD-vereisten, waardoor organisaties beter zicht krijgen op overlap, hiaten of herhalingen van werk. Verder kan gen AI worden ingezet om wetgevingsupdates, zoals de Omnibus, automatisch te monitoren en te vertalen naar implicaties voor rapportage.”
ACE + Company loopt volgens Rens voorop in deze ontwikkeling. “We hebben een eigen reg AI-platform ontwikkeld. Hiermee kunnen onze klanten tot 90% van het handmatige werk automatiseren, bij het uitvoeren van (diepgaande) impact assessments en het vertalen van complexe regelgeving naar operationele veranderingen.”
