Enexis rondt vlekkeloze migratie naar Windows 11 af

Enexis rondt vlekkeloze migratie naar Windows 11 af

03 juli 2025 Consultancy.nl
Enexis rondt vlekkeloze migratie naar Windows 11 af

Enexis stond de afgelopen periode voor de grote uitdaging om alle pc’s en laptops over te zetten naar Windows 11. Tegelijkertijd wilde de netbeheerder de digitale werkplekken moderniseren. Met ondersteuning van Cegeka werd deze complexe transformatie op tijd en volledig volgens plan afgerond.

Enexis is één van de grootste regionale netbeheerders in Nederland en werkt aan het aanleggen en beheren van ruim 5,2 miljoen gas- en stroomaansluitingen in vijf provincies. Ook werkt Enexis aan innovatieve oplossingen die bijdragen aan een duurzame en CO2-neutrale toekomst voor Nederland, zoals klimaatneutrale woonwijken en groen gas. Bij het bedrijf werken meer dan 5.700 medewerkers.

Naar Windows 11

De ondersteuning van Windows 10 stopt in oktober 2025. Dat betekent geen beveiligingsupdates, bugfixes of technische ondersteuning meer. “We moesten dus over naar Windows 11”, vertelt Frank Wolters, Product Owner Digital Workplace bij Enexis.

“Enexis zit midden in de energietransitie. Daarom wilden we het werk van onze medewerkers zo min mogelijk verstoren en ze vooral ontzorgen. Geen last-minute migratie, maar een weloverwogen aanpak die het mogelijk maakte voor medewerkers om thuis te migreren. Een aanpak die moest leiden tot de beste migratie ooit.”

“Tegelijkertijd wilden we het beheer van onze werkplekken moderniseren, zodat de werkplek veiliger, sneller en flexibeler is. Daarom wilden we de IT-infrastructuur van on-premises naar de cloud brengen”, gaat Wolters verder. “We gingen dus over van SCCM naar Microsoft Intune.”

Een uitdaging van formaat

Ruim 8.000 werkplekken moesten over, zonder operationele verstoring. Wolters: “We hebben veel verschillende soorten gebruikersprofielen, van stafmedewerkers tot monteurs in het veld. Die diversiteit vroeg om een gerichte aanpak per specifiek profiel, dus met een focus op adoptie en gebruiksvriendelijkheid. Zo vervingen we in het bedrijfsvoeringscentrum alle laptops in één keer, maar migreerden we de laptops bij de klantenservice per team.”

Enexis koos voor een samenwerking met Cegeka. Wolters: “Bij Enexis werken we al meer dan dertig jaar samen met Cegeka. Als ik hun mensen binnenhaal, krijg ik kwaliteit, kennis en expertise in huis. Cegeka is gewoon een no-nonsense organisatie met ervaren mensen die echt onderdeel van je team worden.”

“De mensen van Cegeka draaiden twee jaar lang mee in onze organisatie, binnen ons Digital Workplace-team. Ze namen het voortouw in de planning en droegen actief bij aan de besluitvorming en uitvoering. Die nauwe samenwerking maakte het mogelijk om continu te verbeteren en snel te schakelen.”

Enexis is één van de grootste regionale netbeheerders in Nederland

Enexis is één van de grootste regionale netbeheerders in Nederland

De Migratiemonitor

Het projectteam voerde de migratie in fases uit en liet zich hierbij leiden door de informatie uit de Migratiemonitor. De Migratiemonitor is een door Cegeka ontwikkelde Power BI-tool die inzicht gaf in realtime data uit de organisatie tijdens het project. “Met die monitor konden we tot in detail volgen welke applicaties klaar waren voor Windows 11 en welke werkplekken klaar waren voor de migratie”, legt Wolters uit.

“Ook zagen we welke gebruikers nog extra ondersteuning nodig hadden, doordat de feedback die zij via Microsoft Forms gaven, gebundeld in de monitor werd weergegeven.”

Verder had het team via de Migratiemonitor meteen inzicht in incidenten en gebruikersfeedback. Daardoor konden de teamleden direct bijsturen en continu verbeteren. Wolters: “Enexis is een complex bedrijf met heel veel afdelingen. Door tijdens het project met vrij weinig mensen en goede tooling als de Migratiemonitor te werken, bleef het proces simpel en werkten we datagedreven.”

Doelgroepgericht overstappen

De eindgebruikers werden op een toegankelijke manier begeleid tijdens de migratie via instructievideo’s, handleidingen en informatie via onder andere narrowcasting. Wolters: “We wilden heel goed communiceren over wat medewerkers konden verwachten en wat zij moesten doen, zodat er tijdens én na de migratie geen verrassingen voor hen waren. Zo waren er 1.700 laptops die niet geschikt waren voor Windows 11 en die we dus moesten vervangen. De collega’s met deze laptops moesten hiervoor naar kantoor komen.”

Los van deze groep voerde nagenoeg iedereen de overstap thuis uit, wat de werkverstoring tot een minimum beperkte. Slechts een kleine groep medewerkers koos zelf voor een migratie met ondersteuning op locatie. “Anders moesten alle monteurs terugkomen naar een vestiging en waren ze hun laptop een paar uur kwijt geweest”, legt Wolters uit. “Nu konden collega’s gewoon na het werk hun laptop aanzetten en de volgende dag volgens een handleiding inloggen in de nieuwe omgeving. Dat scheelde heel veel tijd.”

“Bovendien hadden we voor specifieke doelgroepen zoals monteurs en klantenservicemedewerkers een aangepaste aanpak, afgestemd op hun werkcontext”, vult hij aan. “Deze doelgroepgerichte werkwijze bleek essentieel om gebruikerstevredenheid hoog te houden.”

“We rolden Windows 11 volledig gecontroleerd uit via een proces dat op maat gemaakt voor Enexis leek. Dat voelde als een aanpak met een gouden randje.” – Frank Wolters, Product Owner Digital Workplace bij Enexis

Een migratie die de verwachtingen overtreft

In totaal zijn ruim 8.300 werkplekken succesvol gemigreerd naar Windows 11 en Intune, met nul escalaties. Wolters: “Het ging boven verwachting. Tijdens vorige projecten met andere partijen hadden we soms last van verstoringen. Dan was het vertrouwen bij de collega’s erg laag en waren ze huiverig voor de migratie.”

Daarom was het voor Enexis extra belangrijk om gedegen te werk te gaan. “Dat heeft ervoor gezorgd dat er geen escalaties naar het hoger management nodig waren”, geeft hij aan. “Bovendien gaven gebruikers deze migratie gemiddeld een 8. Een duidelijke verbetering ten opzichte van onze vorige grote migratie, die een 7 scoorde.”

Klaar voor de toekomst

De migratie heeft ertoe geleid dat er nu veel minder incidenten gemeld worden binnen Enexis. “Ook is de stabiliteit van de performance verbeterd”, vertelt Wolters. “Nu kunnen we al onze processen optimaliseren, nu voeren we bijvoorbeeld securityupdates continu automatisch door.”

Tijdens het project kon Enexis ook de achterstanden wegwerken die tijdens corona waren ontstaan. “Het projectteam verving verouderde laptops zonder TPM-chip en alle apparaten voldoen nu aan de eisen voor Windows 11”, zegt hij. “Bovendien heeft het team het aantal applicaties teruggebracht van 240 naar 200 en oude, minder veilige functionele accounts uitgefaseerd en vervangen.”

Daarnaast biedt de nieuwe omgeving innovatieve voordelen. Functionaliteiten zoals gezichtsherkenning voor inloggen verhogen het gebruiksgemak en Enexis kan nu Microsoft Copilot inzetten. “We zijn aan het experimenteren met AI”, vertelt Wolters. “Daar is veel vraag naar vanuit de organisatie. De licentieaanvragen stromen binnen. De overstap naar Windows 11 en Microsoft Intune is voor Enexis dus niet het eindpunt, maar een sterk fundament voor verdere innovatie.”

More on: Cegeka
Netherlands
Company profile
Cegeka is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Cegeka is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.