Slimmere inzet van mensen en middelen dankzij Intelligent Forecasting
Een optimale bedrijfsvoering valt of staat bij een efficiënte inzet van medewerkers, materialen en fysieke assets. Dat vraagt om slim vooruitplannen, maar in de onstuimige wereld anno 2025 schiet standaard planningssoftware vaak tekort. Volgens Joyce Lopulalan van Future Facts Conclusion ligt de oplossing in Intelligent Forecasting. “Hiermee worden continu verschillende scenario’s doorgerekend en de optimale planning bepaald, rekening houdend met de regels en restricties binnen de organisatie.”
Het hedendaagse bedrijfslandschap zit vol uitdagingen. Voortdurende technologische innovatie, personeelstekorten, schaarste aan materiaal, geopolitieke spanningen, inflatie, veranderende klantverwachtingen en meer weersextremen creëren een samenspel dat het moeilijker dan ooit maakt om vooruit te plannen – zéker als de eigen organisatie ook nog eens complex is.
“Neem vliegvelden, fabrieken, logistieke bedrijven, zeehavens en ziekenhuizen”, schetst Joyce Lopulalan, business manager bij Future Facts Conclusion. “Het goed plannen van de operatie is daar sowieso al een enorme uitdaging. Daarbovenop gelden strikte service level agreements, met hoge boetes als de dienstverlening niet wordt geleverd. Vooruitkijken en wendbaar inspelen op veranderingen is daarom essentieel.”
Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van passagiersstromen op vliegvelden, het optimaliseren van de personeelsinzet in havens of het inroosteren van zorgprofessionals bij een schommelende zorgvraag en nijpende personeelstekorten.
In al deze situaties draait het om het maken van de juiste beslissingen onder onzekere omstandigheden. Veel organisaties vertrouwen daarvoor nog altijd op standaard planningssoftware, spreadsheets en onderbuikgevoel. “Maar deze methodes schieten vaak tekort als de realiteit complexer wordt”, aldus Lopulalan.
Intelligent Forecasting
Intelligent Forecasting biedt volgens Lopulalan een antwoord op deze uitdaging. De oplossing heeft twee centrale pijlers. Operations research helpt bij het optimaliseren van planningen op basis van gegevens zoals werk- en rusttijden, harde rekenregels en bedrijfslogica. En AI maakt het mogelijk om verstoringen en fluctuaties in vraag en aanbod te voorspellen op basis van realtime data en trends.
“Door operations research en AI bij elkaar te brengen, berekent Intelligent Forecasting de optimale scenario’s binnen de gegevens die bekend zijn, rekening houdend met de regels en beperkingen van een organisatie”, aldus Lopulalan.
De krachtige combinatie van operations research en AI zorgt ervoor dat de meest realistische scenario’s worden berekend en de operatie strak kan worden gepland, met inachtneming van een reservecapaciteit die de dienstverlening waarborgt. Dit levert flink wat concrete voordelen, stelt Lopulalan.
Denk aan verbeterde capaciteitsplanning met oog voor pauzes, vakanties, benodigde skills en beschikbare resources, verlaging van standby-kosten (door reservecapaciteit nauwkeuriger te bepalen) en een sterkere marktpositie bij aanbestedingen (dankzij scherpere prijs-kwaliteitvoorstellen).
“Met Intelligent Forecasting zet je de stap van reactief naar proactief plannen.”
Ook noemt ze grotere wendbaarheid (met dynamische herberekening op basis van onder andere weer, vertragingen en ziekte) en minder foutgevoeligheid (door automatisering van planwerk, met een ‘human in the loop’ die de output toetst en bijstuurt).
Van knelpunten naar inzicht
Om Intelligent Forecasting optimaal te kunnen inzetten, identificeren Future Facts Conclusion en Hot ITem Conclusion binnen een organisatie eerst de knelpunten van een planningsproces en hun precieze impact op dat proces. “We verzamelen data, bijvoorbeeld over de bezettingsgraad, de weersomstandigheden, marktbewegingen en de geldende wet- en regelgeving”, legt Lopulalan uit.
Data over knelpunten kan ook worden vergaard door middel van internet of things-sensoren. Deze kunnen bijvoorbeeld registreren hoelang een medisch apparaat daadwerkelijk in gebruik is in een ziekenhuis – op grond waarvan het gebruiksrooster kan worden geoptimaliseerd.
Ook is het mogelijk om data te verkrijgen uit de processen van een organisatie zelf. “Deze gegevens krijgen waarde als ze slim ontsloten worden. Ook nemen we altijd de interne bedrijfsregels en cao-afspraken mee in onze datazoektocht.”
Met behulp van operations research en AI wordt vervolgens alle data vertaald naar intelligente voorspelmodellen. “Deze modellen leren continu bij en werken naadloos samen met de bestaande systemen van een organisatie.”
Van reactief naar proactief
Naast dat organisaties scherper kunnen plannen en realtime kunnen bijsturen, maakt Intelligent Forecasting het volgens Lopulalan ook mogelijk om verborgen verbanden te ontdekken en op basis daarvan de bedrijfsvoering te verbeteren.
“Bovendien nemen de bedrijfsrisico’s af dankzij vroegtijdige signalering. Neem een ziekenhuis: met behulp van de methode wordt het bijvoorbeeld mogelijk om de medicijnvoorraad te monitoren, zodat de kans minder groot is dat een bepaald geneesmiddel opraakt.”
En net zoals met veel andere AI-oplossingen, neemt ook Intelligent Forecasting heel wat repetitieve taken over van het personeel, dat hierdoor meer tijd overhoudt voor andere werkzaamheden.
Opgeteld zet je met Intelligent Forecasting “de stap van reactief naar proactief plannen”, vat Lopulalan samen. “Zo verhoog je de efficiëntie, vergroot je de wendbaarheid en verbeter je de tevredenheid van medewerkers én klanten.”
