Samen sterker: Turner & Townsend en CBRE Project Management bundelen bedrijven
Het begin van 2025 betekende een grote stap voor Turner & Townsend, toen CBRE zijn projectmanagementactiviteiten combineerde met Turner & Townsend. Sogol Azarbad en Monne van Egmond blikken terug op hun ervaringen sinds de deal werd afgerond.
Tot 2025 werkten Sogol en Monne actief bij twee verschillende kantoren: Sogol trad in 2014 in dienst bij CBRE, Monne trad twee jaar later in dienst bij Turner & Townsend.
Wel delen ze al jaren dezelfde ambitie. “We willen uitblinken op topniveau en werken aan de meest iconische bouwprojecten”, zegt Monne. “Prestaties van wereldklasse neerzetten, dat is waar we elke dag naar streven”, voegt Sogol toe.
Door hun werk voor CBRE en Turner & Townsend zijn ze strategisch gepositioneerd om deze ambities waar te maken. CBRE is ’s werelds grootste dienstverlener en investeringsmaatschappij op het gebied van commercieel vastgoed. Turner & Townsend is internationaal toonaangevend in programma-, project-, bouwkosten- en commercieel beheer.
Sinds dit jaar werken Sogol en Monne ook intensiever samen, na de integratie van CBRE Project Management in Turner & Townsend, opererend onder de naam Turner & Townsend. Het biedt de twee – én hun collega’s – de mogelijkheid om een nog hoger prestatieniveau te bereiken, stelt Sogol.
“Samen vormen we nu één ‘pure play’ projectmanagementspecialist voor de sectoren vastgoed, infrastructuur en energie”, legt ze uit. “Als je kijkt naar onze gecombineerde expertise, ervaring en wereldwijde aanwezigheid, zijn we leidend in project- en bouwkostenmanagement.”
Een spannende combinatie
Het samenvoegen van de twee bedrijven is een substantiële onderneming. “Wereldwijd zijn er nu meer dan 22.000 mensen actief in 60 landen”, zegt Monne.
“Het opent een wereld aan mogelijkheden.”
Monne en Sogol maken beiden deel uit van het senior leadership team in Nederland. Monne is hoofd bouwkosten- en commercieel management, terwijl Sogol aan het hoofd staat van de sector Cities & Places.
“We managen projecten voor investeerders en eindgebruikers op het gebied van onder meer kantoren, faciliteiten voor gemengd gebruik, leisure en hotel/horeca”, legt Sogol uit. “Dus dat omvat transformaties, herontwikkelingen of nieuwbouw van gebouwen die waarde toevoegen aan een stad.”
Geïntegreerde oplossingen
Het is meteen een voorbeeld van de meerwaarde van samenwerking. In dit soort projecten werken de teams nauw samen.
“Bij Turner & Townsend richten we ons al lange tijd op bouwkosten en commercieel management”, legt Monne uit. “We kunnen onze nieuwe collega’s nu ondersteunen, zodat we klanten verder geïntegreerde oplossingen kunnen bieden.”
“Dat gebeurt steeds vaker”, vult Sogol aan, “waaronder in mixed-use projecten van meer dan 50.000 vierkante meter met woningen, kantoren en horeca. Voorheen werkten we voornamelijk met externe bouwkostenmanagers, maar nu kunnen we dit samen met onze collega’s van Turner & Townsend op een echt geïntegreerde manier aanpakken.”
Het beste van twee werelden
Tegelijkertijd is dit nog maar het begin, geeft Sogol aan. “Naarmate de integratie vordert, streven we naar nieuwe mogelijkheden om nog meer waarde te leveren aan klanten en te ervaren hoe we de investeringsprojecten van onze klanten nog beter kunnen managen.”
“Dat is wat ons drijft: op het hoogste niveau leveren voor onze klanten.”
Monne gelooft dat Turner & Townsend nu de capaciteit heeft om nog meer grote projecten en programma’s uit te voeren voor een grotere groep klanten. “Het opent een wereld aan mogelijkheden om samen te werken met een wereldleider als CBRE, wiens geïntegreerde diensten en commercieel vastgoedaanbod een aanvulling zijn op het onze.”
Sogol legt uit dat het overgrote deel van het werk dat CBRE doet ‘attached work’ is, “wat betekent dat we de klant van begin tot eind bedienen vanuit verschillende afdelingen, en dat blijven we natuurlijk ook doen.”
“Daarnaast kan Turner & Townsend ook de service verrijken die CBRE traditioneel biedt”, zegt Sogol, “zoals het gebruik van de kennis en capaciteiten van de infrastructuur- en energieteams bij Turner & Townsend om innovatieve antwoorden te formuleren voor het probleem van netwerkcongestie – iets waar veel van onze vastgoedklanten mee worstelen.”
Het hoogste niveau
Het succes van een integratie hangt niet alleen af van een synergie van geleverde diensten, maar ook van de culturele aansluiting tussen organisaties. “Je kunt nu al zien dat we allebei gemeenschappelijke waarden hebben”, stelt Sogol: “Samenwerken, plezier hebben in ons werk en een gedrevenheid om uitstekende resultaten te behalen op de meest impactvolle projecten en programma’s.”
“Natuurlijk zijn er altijd verschillen, maar daarin kun je ook van elkaar leren”, vult Monne aan. “Om dit aan te moedigen, organiseren we ‘town halls’ op lokaal niveau en hebben we een initiatief dat we ‘coffee roulette’ noemen. Deelnemers worden gekoppeld aan een collega om af te spreken voor een kopje koffie en een informeel gesprek.”
Deze vooruitgang weerspiegelt het professionele pad dat zowel Monne als Sogol hebben gevolgd. “Toen ik bij CBRE begon, dacht ik dat ik hooguit vijf jaar zou blijven”, herinnert Sogol zich. “Nu ben ik meer dan tien jaar verder, en is in al die tijd geen enkel project hetzelfde geweest en er is zoveel ruimte voor groei.”
“Nu gaan we een nieuw hoofdstuk in, als onderdeel van het zelfstandige Turner & Townsend, met meer mogelijkheden om te leren en samen nog meer waarde te creëren voor onze klanten. Dat is wat ons drijft: op het hoogste niveau leveren voor onze klanten en hoogwaardige dienstverlening blijven garanderen.”
