Deloitte boekt omzetgroei en verhoogt operationele winst
Deloitte kan terugkijken op een succesvol jaar. In een uitdagende markt wist het bureau de omzet licht te verhogen, terwijl de winstgevendheid met meer dan 15% toenam.
De divisie Tax & Legal zag de omzet met 2% groeien, dankzij een hogere vraag naar diensten rondom Europese wetgeving, het voldoen aan duurzaamheidsregelgeving zoals de CSRD en een toenemende vraag naar belastingcontroles. Ook binnen Audit & Assurance steeg de omzet met circa 2%, mede doordat Deloitte in de financiële sector een aantal grote controleopdrachten wist binnen te slepen.
De divisies Strategy Risk & Transactions Advisory en Technology & Transformation hadden te maken met uitdagender marktomstandigheden, wat leidde tot een lichte daling van hun omzet.
De grootste van de Big Four
Met een omzet van €1,41 miljard blijft Deloitte in Nederland met afstand de grootste van de Big Four-kantoren. EY en PwC publiceren hun Nederlandse cijfers traditiegetrouw in oktober, maar duidelijk is dat zij hun achterstand op nummer twee EY, dat circa €300 miljoen minder omzet draait dan Deloitte, niet zullen overbruggen. De kleinste van de Big Four, KPMG, komt later dit jaar met zijn cijfers.
Slimmer werken
Waar de totale omzet met 1,2% toenam, groeide de winst aanzienlijk sterker. Het operationeel resultaat steeg met ruim 15% naar €202,1 miljoen, vergeleken met €175,3 miljoen een jaar eerder.
Volgens het jaarverslag is deze stijging te danken aan drie ontwikkelingen. Allereerst nam het personeelsbestand met ruim 500 medewerkers af, waarbij vooral de divisie Technology & Transformation werd geraakt met meer dan 300 medewerkers minder.
Daarnaast wist Deloitte het kostenniveau te verlagen door processen efficiënter in te richten en onnodige uitgaven terug te dringen. Hierbij is door het bestuur gekozen om niet te bezuinigen op strategische investeringsgebieden zoals ICT, het kantorennetwerk (Deloitte heeft 15 vestigingen in Nederland) en opleidingen voor medewerkers.
Tot slot speelde technologie, en met name de inzet van generatieve AI, een steeds grotere rol in de dienstverlening aan klanten. Zo wist bijvoorbeeld de divisie Tax & Legal met minder medewerkers zo’n €6 miljoen extra omzet te realiseren, mede dankzij de toepassing van innovatieve technologische oplossingen (los van kleine wijzigingen in de declarabiliteit).
“Technologie is cruciaal om competitief te blijven in de huidige markt”, benadrukt Willem Gooskens, practice leader Tax & Legal. “Met onze oplossingen kunnen we beter werk leveren, tegen een betere prijs voor onze klanten.”
Hans Honig, CEO van Deloitte, geeft aan: “In boekjaar 2024/25 hebben we strak gestuurd op kostenreductie en tegelijkertijd geïnvesteerd in innovatie, technologie en ons talent. De adoptie van ons zelfontwikkelde, verantwoorde gen AI-model is gestegen naar 87%, en we zetten volop in op het gebruik van AI-oplossingen binnen onze dienstverlening.”
“In een dynamische markt hebben we in hoog tempo technologische vernieuwingen doorgevoerd en ons operationeel resultaat verder verhoogd. Dankzij deze gecombineerde aanpak kijken we tevreden terug op een succesvol jaar en zijn we klaar om onze klanten nog beter te ondersteunen bij steeds complexere vraagstukken.”
Overige hoogtepunten
In het jaarverslag van 225 pagina’s belicht Deloitte diverse andere belangrijke ontwikkelingen van het afgelopen jaar. In een vogelvlucht: de CO2-voetafdruk werd met 13% verlaagd, meer dan 31.000 uren aan advies en ondersteuning werden pro bono geleverd aan goede doelen en maatschappelijke initiatieven, en de diversiteit binnen leidinggevende posities is verbeterd.
Ook heeft Deloitte een slepende kwestie binnen de accountancytak afgesloten. Jarenlang bleek dat accountants binnen het bedrijf vals speelden bij verplichte examens, een probleem dat zich overigens ook afspeelde bij concurrenten EY, KPMG en PwC. Hoewel Deloitte zich niet volledig zegt te herkennen in de conclusies van het onderzoek van de toezichthouder, verlegt het bedrijf de focus nu op verdere verbeteringen en het versterken van het vertrouwen bij klanten en de samenleving.
