Hospitality Group lanceert het Catering Performance Onderzoek voor ziekenhuizen
Hospitality Group heeft een nieuw onderzoek gelanceerd voor de facilitaire organisatie van ziekenhuizen. Deelnemende ziekenhuizen kunnen met behulp van het benchmarkonderzoek aan de slag met concrete verbeteringen.
Het nieuwe onderzoek, genaamd ‘Catering Performance Onderzoek’, biedt ziekenhuizen inzicht in de financiële prestaties van hun cateringdienstverlening in relatie tot het serviceniveau en de kwaliteit. Met de uit de benchmark verkregen inzichten kunnen ziekenhuizen sturen op een goede prijs-kwaliteitverhouding, tevreden patiënten, medewerkers en bezoekers, én een efficiënte bedrijfsvoering.
Dergelijke inzichten zijn om verschillende redenen van belang. De financiële druk op ziekenhuizen neemt toe, en binnen de cateringdienstverlening zijn efficiëntiewinsten te behalen – vaak zonder verlies van kwaliteit.
Tegelijkertijd groeit de aandacht voor vitaliteit en gezonde voeding. Een gezonde cateringvoorziening geldt vandaag de dag niet langer als een ‘nice to have’, maar als een strategisch onderscheidend vermogen voor patiënten én medewerkers.
“Deze ontwikkelingen maken inzicht in de prestaties van de cateringvoorzieningen belangrijker dan ooit”, zegt Ton Rutten, die leidinggeeft aan het onderzoek. “Het onderzoek biedt inzicht in de prestaties ten opzichte van andere ziekenhuizen en brengt de kansen in kaart om efficiënter te werken, kosten te besparen en de kwaliteit te verhogen.”
Meedoen
Ziekenhuizen die willen deelnemen aan het Catering Performance Onderzoek kunnen dit op twee manieren doen. De eerste module vergelijkt de kwantitatieve en kwalitatieve prestaties van de catering met andere ziekenhuizen. Ziekenhuizen ontvangen een gedetailleerde analyse, inclusief een benchmark waarmee ze hun positie kunnen vaststellen. “Verbeterpunten worden hiermee direct inzichtelijk gemaakt”, zegt Rutten.
Facilitaire organisaties kunnen er ook voor kiezen om een mystery visit aan het onderzoek toe te voegen. In dat geval worden ‘mystery bezoekers’ ingezet die op anonieme basis een evaluatie uitvoeren van de cateringvoorzieningen onder alledaagse omstandigheden.
In de onderzoeksopzet maakt Hospitality Group onderscheid tussen facilitaire organisaties die hun catering in eigen beheer hebben en organisaties die dit uitbesteden aan een externe partij. Rutten: “Afhankelijk van de wijze van exploitatie, gaan we dieper in op de kwaliteit en/of financiële onderdelen van de dienstverlening.”
De doorlooptijd van het Catering Performance Onderzoek bedraagt enkele maanden. Het onderzoekstraject start begin november.
