Nederlandse banken versterken positie in het landschap van bankapps
Nederlandse banken hebben de afgelopen jaren opnieuw stappen gezet in het verbeteren van hun mobiele apps. Omdat ze dit beter hebben gedaan dan hun internationale collega’s, is ons land gestegen in de nieuwste internationale bankenapps-benchmark van Sia.
Al jaren houdt advieskantoor Sia de ontwikkeling van bankenapps nauw in de gaten. Voor deze achtste editie van de Mobile Banking Benchmark werden meer dan 130 bankapps in 22 landen beoordeeld. Zij worden onder de loep genomen op meer dan 100 criteria, verdeeld over drie pijlers: functionaliteiten (55%), gebruikservaring (35%) en app-storebeoordelingen (10%).
De bankenapp van het Belgische KBC is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de beste ter wereld, dankzij een combinatie van gebruiksgemak en veelzijdigheid. Ook blijkt KBC een sterk innovatiehuis, want de app wordt regelmatig voorzien van innovatieve upgrades waar klanten tevreden over zijn.
BBVA en BoursoBank completeren het podium, gevolgd door Revolut en Intesa Sanpaolo.
Europese en Amerikaanse banken domineren de bovenkant van het landschap. Nederland staat net als vorig jaar in de subtop, maar heeft zijn prestatie over de hele linie wel verbeterd. Rabobank mag zich in ons land koploper noemen, en scoort met een achtste plaats ook vrij goed op het mondiale toneel.
“Alle banken hebben procentuele groei laten zien ten opzichte van vorig jaar en geen enkele Nederlandse speler valt in de categorie laggards”, zegt Paul Geerts, Associate Partner bij Sia.
Leren van de koplopers
De boodschap voor banken is helder: om tot de top te blijven behoren, is voortdurende innovatie onmisbaar. “Er is geen ruimte voor stilstand”, zegt Geerts. “Het tempo van innovatie bepaalt uiteindelijk of Nederlandse banken hun plek in de (sub)top kunnen behouden en zich zo tegen de concurrentie van neobanken kunnen verweren.”
Leiders in het landschap onderscheiden zich volgens de benchmark door volledig geïntegreerde end-to-end journeys, innovatieve AI-functies en naadloze integratie van dagelijkse bankzaken, investeringen en zogeheten beyond banking-diensten (het aanbieden van producten en diensten die verder gaan dan traditionele bankactiviteiten zoals winkelen, verzekeringen en meer).
Geerts: “Waar de basis op het gebied van dagelijkse bankfunctionaliteiten en gebruikservaring solide is, zal het onderscheid in de komende jaren vooral gemaakt worden op de mate waarin banken gepersonaliseerde, duurzame en toegankelijke digitale journeys aanbieden.”
Gen AI en ESG belangrijke ontwikkelingen
Voor de komende jaren moeten appontwikkelaars ook een scherp oog houden op gen AI en ESG, twee ontwikkelingen die door Sia worden omschreven als bepalend voor het toekomstige succes van banken. “AI en gen AI maken steeds verdergaande personalisatie mogelijk, met voorspellende analyses, proactief advies en 24/7-virtuele assistenten. Tegelijkertijd zorgt dit voor uitdagingen op het gebied van transparantie en dataprivacy.”
“ESG staat hoog op de agenda, waarbij banken via hun apps klanten ondersteunen in hun duurzame keuzes”, zien de onderzoekers. “Ook toegankelijkheid krijgt nadrukkelijk aandacht: spraakbediening, schermlezers en instelbare interfaces maken apps gebruiksvriendelijk voor een bredere groep gebruikers. Tot slot is security cruciaal, nu klanten steeds meer bankzaken via hun mobiele device afhandelen.”

