Nederlandse werkgevers herinrichten en herzien hun arbeidsvoorwaarden
Werkgevers in Nederland staan op het vlak van arbeidsvoorwaarden voor een dubbele uitdaging: de strijd om talent aan de ene kant en de stijgende kosten van arbeid aan de andere kant. Dat stelt WTW in zijn nieuwste Benefits Trends Survey.
In het onderzoek, waarvoor ruim 80 HR-directeuren van middelgrote en grote werkgevers in de private sector werden bevraagd, geven de respondenten aan dat het binnenhalen en aan boord houden van talent de belangrijkste aanjager is van hun benefitsstrategie (63% van de respondenten). Op de tweede plek van prioriteiten staat het kunnen omgaan met financiële druk op budgetten (49%).
Samen toont het volgens de onderzoekers de dubbele uitdaging voor werkgevers. Kosten van arbeidsvoorwaarden stijgen onder meer door de noodzaak om lonen te verhogen in lijn met de inflatie, maar ook door de stijgende kosten van verzekerde arbeidsvoorwaarden.
“Bedrijven worden steeds meer gedwongen om met beperkte budgetten maximale impact te realiseren – en dat terwijl de verwachtingen van werknemers ten aanzien van aanvullende arbeidsvoorwaarden blijven stijgen”, zegt Casper Mayenburg, Head of Client Growth Health & Benefits bij WTW.
HR-directeuren die met beide prioriteiten tegelijk aan de slag willen, moeten vooral focussen op slimmere oplossingen. “De toekomst van arbeidsvoorwaarden ligt niet in méér, maar in beter”, aldus Mayenburg. “De focus verschuift naar het herinrichten van bestaande regelingen om meer waarde te halen uit hetzelfde budget.”
Van uitbreiding naar herinrichting
Eén van de stappen is de slimme herinrichting van hun benefits. Zes op de tien respondenten geven aan dat zij de komende drie jaar niet kijken naar uitbreiding van hun benefitsportfolio, maar naar een strategische herverdeling van de bestaande budgetten. Daarbij zoeken ze nadrukkelijk naar meer waarde bij bestaande of nieuwe aanbieders: 70% kijkt naar betere prijs-kwaliteitverhoudingen.
Steeds meer werkgevers zetten in op het vergroten van de betrokkenheid door medewerkers meer keuzevrijheid te geven in hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Zeven op de tien organisaties zijn van plan hun keuzepalet in de komende drie jaar uit te breiden.
“Meer keuze, heldere communicatie en slimme technologie maken het verschil – zonder dat daar automatisch extra budget voor nodig is.”
Om benefits daadwerkelijk effectiever te maken, kiezen organisaties daarbij steeds vaker voor digitale ondersteuning. Tools die de gebruikservaring verbeteren en medewerkers begeleiden bij het maken van keuzes, winnen aan terrein. Zo wil 45% van de werkgevers gebruikmaken van ‘nudging’ – subtiele sturing op relevante momenten – en verwacht 53% navigatietools in te zetten die werknemers actief helpen hun weg te vinden binnen het aanbod.
“Het draait erom dat benefits niet alleen aangeboden worden, maar dat medewerkers zich ervan bewust zijn. Meer keuze, heldere communicatie en slimme technologie maken het verschil – zonder dat daar automatisch extra budget voor nodig is”, aldus Mayenburg.
Steeds meer organisaties gebruiken hun benefits om hun organisatiewaarden te versterken en zich te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Momenteel zegt 29% benefits aan te bieden die de eigen purpose onderstrepen; dit stijgt naar 49% in de komende drie jaar. Tegelijkertijd neemt het aandeel organisaties dat puur inzet op marktconforme of compliance-gedreven benefits sterk af.
Loontransparantie
De implementatie van de nieuwe EU-richtlijn inzake loontransparantie is een factor die de arbeidsvoorwaarden in de komende jaren mede zal vormgeven. De nieuwe wet loontransparantie wordt in 2026 van kracht in Nederland en heeft tot doel de genderloonkloof te dichten door werkgevers te verplichten tot meer openheid over beloning.
De wet houdt in dat sollicitanten recht hebben op salarisinformatie en dat werknemers het recht krijgen informatie op te vragen over de beloning van collega’s met vergelijkbare functies. Daarnaast mogen werkgevers niet langer informeren naar eerdere salarissen. Grotere werkgevers worden ook verplicht periodiek te rapporteren over loonverschillen.
42% van de ondervraagden geeft tegenover WTW aan dat loontransparantie van grote invloed is op de benefitsstrategie. De prioriteiten gaan verder dan alleen het vertalen van regelgeving naar beleid. Zo willen bedrijven ook zorgen voor transparantie, betrokkenheid en vertrouwen onder medewerkers.
