CGI strategisch partner van expositie ‘Ai: de expo’ in het Discovery Museum
De tentoonstelling ‘Ai: de expo’ in het Discovery Museum maakt kunstmatige intelligentie (AI) op een vernieuwende manier toegankelijk voor het brede publiek. CGI is strategisch partner van de tentoonstelling in Kerkrade.
‘Ai: de expo’ opende eind 2024 voor het grote publiek en loopt tot eind 2026. De tentoonstelling is een interactieve ervaring die bezoekers stap voor stap meeneemt in de wereld van AI. Ze laat zien hoe AI in de praktijk werkt, welke kansen het biedt voor de samenleving en welke kritische vragen we ons moeten stellen over ethiek, privacy en maatschappelijke impact.
Door de hele expositie heen is er veel aandacht voor het transparant en verantwoord inzetten van kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als responsible AI.
“Onze ambitie met ‘Ai: de expo’ is om bezoekers zelf te laten ervaren hoe AI een rol speelt in het dagelijks leven, en tegelijkertijd de uitdagingen en kansen te belichten die het met zich meebrengt. We willen mensen aanmoedigen kritisch na te denken over AI: niet alleen over het gemak dat het biedt, maar ook over de ethische en maatschappelijke kant”, aldus Hans Gubbels, directeur van het Discovery Museum.
Slim volgsysteem
Centraal in de ‘reis’ van bezoekers staat een intelligent volgsysteem dat hen door de expositie begeleidt. Met behulp van slimme camera’s en AI-technieken wordt elke bezoeker gevolgd. Het systeem registreert waar bezoekers mee interacteren en geeft persoonlijk advies voor een vervolg in de expo. Zo ontstaat voor elke bezoeker een unieke, persoonlijke route.
De tentoonstelling toont daarbij ook de keerzijde van AI. Bezoekers worden geconfronteerd met vragen als ‘vind ik het prettig dat iemand me volgt?’ en ‘welke data deel ik eigenlijk?’
Door de combinatie van museale beleving en praktische AI-toepassing is een expositie ontstaan die zowel inspireert als aanzet tot nadenken over de rol van kunstmatige intelligentie in het dagelijks leven.
Samenwerking met CGI
CGI is vanaf het begin als strategisch partner betrokken bij de ontwikkeling van de expositie. Het adviesbedrijf zorgde voor de technische AI-invulling en ontwikkelde het volgsysteem.
Gubbels over de samenwerking met CGI: “We zochten een partner met expertise op het gebied van AVG, privacy en technologische innovatie – competenties die wij zelf niet in huis hebben. Wat ons in de samenwerking met CGI positief verraste, was de combinatie van enorme creativiteit en een hoge mate van professionaliteit.”
Joost van der Burg, Business Unit Leader Central & South Netherlands bij CGI, geeft aan: “Responsible AI is een belangrijke prioriteit voor CGI. Wij vinden dat AI-oplossingen niet alleen innovatief moeten zijn, maar ook ontwikkeld en toegepast met integriteit, transparantie en verantwoordelijkheid. Met ‘Ai: de expo’ brengen we dit tot leven op een manier die concreet, toegankelijk en tastbaar is voor iedereen.”
Meer weten over de samenwerking? Bekijk onderstaande video:
Over de initiatiefnemers
Het Discovery Museum is het grootste museum voor wetenschap en technologie in het zuiden van Nederland. In het museum staat alles in het teken van de thema’s aarde, wetenschap en techniek.
CGI is een van de grootste IT-dienstverleners en adviesbureaus ter wereld. CGI heeft zes kantoren in ons land, waaronder vestigingen in Eindhoven en Maastricht.

