Onderzoek: Veerkracht is de belangrijkste eigenschap voor leiders
In een tijdperk van ongekende wereldwijde volatiliteit, beschouwen bedrijfsleiders veerkracht als topprioriteit: 61% noemt het de belangrijkste eigenschap voor bedrijven om succesvol te kunnen zijn, blijkt uit onderzoek van BDO.
Het rapport, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder meer dan 1.000 leiders uit verschillende sectoren, schetst hoe geopolitieke gebeurtenissen en snelle technologische vooruitgang het uitdagend maken voor bedrijven om niet alleen te overleven, maar ook succesvol te zijn.
Tegenwoordig staan bedrijven voor risico’s op verschillende fronten: van verschuivende concurrentielandschappen en hogere kosten tot cyberdreigingen en verouderde technologische infrastructuur. “In deze omgeving moeten leiders zich afvragen: wil ik aanvallen of verdedigen?”, zegt Ric Opal, Global Digital Leader bij BDO.
“Wie kiest voor de aanval, moet geavanceerde technologie inzetten om organisaties te bouwen die veerkrachtig, wendbaar en toekomstbestendig zijn. Het concurrentievoordeel is weggelegd voor diegenen met strategisch inzicht, die trends kunnen voorspellen en onzekerheid met vertrouwen weten te navigeren.”
Fragmentatie en verdeeldheid
Oog in oog met een onzekere toekomst – zowel qua technologie als bedrijfslandschap – verkent het rapport verschillende scenario’s gebaseerd op technologische vooruitgang en de ontwikkelingen in de markt. 52% van de ondervraagde leiders verwacht een toekomst van sterk gefragmenteerde markten en toeleveringsketens, terwijl ongeveer een derde een groeiende politieke kloof tussen Oost en West voorziet.
“Wat vroeger gerichte aanvallen op grote ondernemingen waren, zijn nu wijdverspreide opportunistische aanvallen geworden.”
Slechts 8% van de leiders heeft een optimistisch beeld van de toekomst, waarin technologische ontwikkeling en innovatie uit samenwerking floreren. Dit wijst op een duidelijke voorzichtigheid, zo niet pessimisme. De meeste leiders begrijpen dat ze daadkrachtig moeten optreden en zich geen passiviteit kunnen veroorloven. Zo’n driekwart (73%) van de leiders vindt dat organisaties zich op meerdere toekomstige scenario’s moeten voorbereiden om succesvol te zijn.
“In de afgelopen jaren is de perceptie van cyberdreigingen verschoven van ‘het zal ons waarschijnlijk niet overkomen’ naar ‘het is slechts een kwestie van tijd’”, schetst Rocco Galletto, Global Cybersecurity Leader bij BDO.
“Wat vroeger gerichte aanvallen op grote ondernemingen waren, zijn nu wijdverspreide opportunistische aanvallen geworden. Aanvallers die financieel gemotiveerd zijn, gebruiken ransomware en datadiefstal om hun doelen te bereiken. Geen enkel bedrijf is te klein en geen enkele sector is veilig.”
Een datagestuurde risicostrategie
In het huidige volatiele landschap draait risicomanagement om het optimaal benutten van data en technologie. Met geavanceerde tools kunnen leiders sneller en beter beslissingen nemen. Technologie kan bijvoorbeeld helpen bij het detecteren van cyberdreigingen, het verbeteren van financiële prognoses en het bieden van realtime inzicht in klantbehoeften.
Om dit te realiseren, hebben bedrijven één enkele, uniforme datastrategie nodig. Dat betekent dat alle informatie van de organisatie wordt samengebracht in één betrouwbare bron, zodat kwaliteit en consistentie gewaarborgd zijn. Dit vraagt om beter databeheer en investeringen in innovatieve oplossingen.
Een andere strategische stap die helpt bij geopolitieke onzekerheid is het diversifiëren van supply chains. Zo onderzoeken veel bedrijven momenteel verschillende vormen van nearshoring. Deze strategie vereenvoudigt supply chains en geeft bedrijven meer flexibiliteit, zodat de bedrijfsvoering wendbaar en veerkrachtig blijft bij bijvoorbeeld invoerheffingen of andere onvoorziene verstoringen.
De noodzaak van AI
Ook het belang van AI wordt steeds groter. Leiders in uiteenlopende sectoren voelen de urgentie om snel stappen te zetten, omdat ze anders het risico lopen door de concurrentie te worden ingehaald.
“Veel organisaties zitten nog in een soort wachtstand, onzeker over de volgende stap.”
Leiders in de meeste onderzochte sectoren geven aan AI of andere geavanceerde oplossingen binnen een jaar te willen implementeren. Het gaat om 73% van de respondenten in de zorg en het onderwijs, 66% van de leiders in technologie en 64% in de financiële dienstverlening.
Het implementeren van AI is echter een grote investering die ingrijpende veranderingen kan brengen. Bedrijven moeten zorgvuldig afwegen welke tools ze inzetten en hoe ze de transitie managen. “De hype rondom AI en de angst om achter te blijven kunnen de praktische toepassingen van deze technologie overschaduwen”, zegt Jonathan Hughes, global management consulting leader bij BDO.
“De mogelijke toepassingen verschillen sterk per sector en functie, en veel organisaties zitten nog in een soort wachtstand, onzeker over de volgende stap”, schrijven de onderzoekers.
Om vooruitgang te boeken moeten leiders vooral de juiste vragen stellen, zo luidt het advies van de consultants. “Denk aan vragen als: Waar zitten onze inefficiënties of kwaliteitsverschillen? Welke AI-oplossingen passen bij onze bedrijfsbehoeften? En welke resultaten willen we daadwerkelijk behalen?”
Of het nu gaat om het beheersen van risico’s, het benutten van data of het omarmen van AI: leiders staan voor belangrijke keuzes om hun organisaties niet alleen te beschermen, maar ook klaar te stomen voor de onzekere toekomst die ons staat te wachten.
