Metri Consulting keert terug als onafhankelijk IT-strategiebureau
Niet lang nadat IDC het Metri-merk heeft laten vallen, maakt het IT-strategieadviesbureau alweer een comeback. Partner Yanniek Sieben vertelt hoe hij en de andere partners Metri Consulting als zelfstandig bureau hebben teruggebracht.
Na de oprichting in 2003 ontwikkelde Metri zich in korte tijd tot een vertrouwde speler binnen de IT-advieswereld. Het bureau verwierf bekendheid dankzij zijn expertise in strategisch IT-advies, IT-benchmarking, IT-sourcing en IT-governance.
Grote organisaties in sectoren als energie en de financiële dienstverlening werkten samen met Metri, en de Rijksoverheid selecteerde het bureau als voorkeursleverancier voor strategisch ICT-advies.
In 2021 werd Metri overgenomen door IDC, een van ’s werelds grootste spelers op het gebied van marktonderzoek en IT-intelligence. Onder de naam IDC Metri werd het bureau onderdeel van het advies- en intelligence team van IDC in de Benelux.
Toen IDC eerder dit jaar zijn activiteiten in Nederland beëindigde, leek ook het doek te vallen voor IDC Metri. Dat was voor Yanniek Sieben en een groep medepartners aanleiding om de handschoen op te pakken en Metri Consulting voort te zetten.
“We merkten bij klanten én in de bredere markt een duidelijke behoefte aan de continuïteit waar Metri altijd voor stond”, stelt Sieben. “Door opnieuw zelfstandig te opereren, krijgen we de ruimte om dichter bij onze klanten te staan, sneller te schakelen en de flexibiliteit te bieden die in de huidige IT-markt noodzakelijk is.”
“Onze klanten gaven aan dat ze waarde hechten aan een partij die niet alleen de cijfers levert, maar ook de verbindende rol speelt tussen klant en leverancier”, legt hij uit. “Juist die rol, het realiseren van een wederzijds sterke deal, maakt dat we als onafhankelijke partij verschil kunnen maken.”
Advies zonder verborgen agenda’s
Het ‘nieuwe’ Metri Consulting gaat doen waar het bureau altijd al om bekendstond. “Onze kern ligt in IT-benchmarking, IT-sourcing en IT-governance: drie disciplines die elkaar voeden met data, marktvergelijkingen en besturing binnen een op waardecreatie gebaseerde dynamiek van samenwerking. Hiermee ondersteunen we organisaties en hun leiders om IT-beslissingen te nemen die geheel in lijn zijn met hun strategische doelen.”
“We willen Metri Consulting opnieuw positioneren als het onafhankelijke en vertrouwde merk voor fact-based IT-benchmarking, sourcing en governance.”
Sieben geeft aan dat Metri zich als zelfstandig merk onderscheidt door “onafhankelijkheid, transparantie en continuïteit”.
“Onafhankelijke, betrouwbare advisering is onmisbaar binnen de IT-adviesmarkt. We staan synoniem voor advies zonder verborgen agenda’s. We helpen organisaties grip te houden met feiten, benchmarks en onafhankelijke analyses – niet beïnvloed door populaire meningen of trends, maar door goed onderbouwde en direct toepasbare inzichten.”
Daarbij kan Metri Consulting bogen op diepe kennis van de Nederlandse markt. “Waar internationale partijen vaak mondiaal en generiek werken, richten wij ons juist op de lokale context en maatwerk, gecombineerd met de internationale ervaring die we meenemen.”
MetriQ-database
Een andere belangrijke troefkaart van Metri Consulting is de MetriQ-database. Veel benchmarks in de IT-markt blijven steken op een hoog aggregatieniveau, terwijl de MetriQ-database data kan analyseren op componentniveau: ieder element van een contract, IT-dienst of organisatieonderdeel wordt afzonderlijk vastgelegd.
“Met de bewezen componentgebaseerde methodologie kunnen we veel fijnmaziger en praktischer vergelijken”, zegt Sieben. “Belangrijk daarbij is dat de database continu groeit en actueel blijft, doordat deze wordt gevoed vanuit lopende projecten en samenwerking met klanten. Hierdoor hebben we altijd een correct en representatief beeld van de markt.”

Cruciaal, geeft hij aan, is dat Metri die data ook weet om te zetten in de taal van de business. “Onze management consultants maken zichtbaar wat de IT-metrics betekenen voor kosten, prestaties en waardecreatie in de business. We werken met onze klanten om IT-inzichten te vertalen naar pragmatische adviezen en de juiste context voor bestuur en management.”
Vertrouwd merk
Met Metri Consulting inmiddels enkele weken operationeel, spreekt de partnergroep de ambitie uit om de prestigieuze reputatie van het merk snel in ere te herstellen. “We willen Metri Consulting opnieuw positioneren als het onafhankelijke en vertrouwde merk voor fact-based IT-benchmarking, sourcing en governance”, aldus Sieben.
De komende maanden staan in het teken van groei. “We zijn begonnen met een compact team dat volledig op elkaar ingespeeld is. Vanuit die basis bouwen we gericht verder met nieuwe collega’s die aansluiten bij onze visie en onze manier van werken.”

