Jungle Minds scherpt propositie aan met focus op B2B-markt
Jungle Minds heeft na een strategische review zijn marktpropositie aangescherpt. De digitale consultancy en agency focust zich voortaan nadrukkelijk op de B2B-markt.
Het Amsterdamse bureau begon ooit als e-commerce consultancy en is in de loop van zijn 25-jarige bestaan uitgegroeid tot een fullservicebureau dat opereert als digitale consultancy en webagency.
Aan deze unieke marktaanpak wordt niet getornd. “Zowel het bedenken als het maken zit diep in ons DNA”, zegt Strategy & Design Lead Frans Mettes. “Door de jaren heen hebben we keer op keer gezien hoe belangrijk het is om business design, research en UX/UI onder één dak te hebben: het stelt ons in staat om een naadloos proces van strategie naar executie te bieden.”
B2B-focus
Een verschuiving die wel voortvloeit uit de nieuwe strategie is een vernieuwde focus op bedrijfsklanten. Bekende organisaties voor wie Jungle Minds reeds een vertrouwde partner is, zijn onder meer ABN Amro, APG, BAM, ECT Rotterdam, Leaseplan, Royal Swinkels, Unilever en Vanderlande.
“We hebben onze focus explicieter op de B2B-markt gelegd, omdat we zagen dat onze opgebouwde ervaring met de in die markt gangbare interne processen, verdienmodellen en technologie ons een duidelijke kennisvoorsprong geeft op de concurrentie”, zegt Jeffrey van den Dungen Bille, UX Head bij Jungle Minds.
“Na jarenlange samenwerking met een breed palet aan B2B-klanten hebben we een scherp beeld ontwikkeld van de unieke uitdagingen die digitale innovatie in dit segment met zich meebrengt”, voegt Mettes toe.
De twee adviseurs laten weten dat Jungle Minds hiermee overigens geen afscheid neemt van het B2C-segment. “We onderhouden langlopende relaties met organisaties in de B2C-markt en zullen ook in de toekomst onze ervaring in het ontwikkelen van digitale proposities in blijven zetten voor consumentenmerken.”
Tastbare resultaten
De dienstverlening van de firma begint doorgaans aan de top – het bureau helpt beslissers om de juiste strategische keuzes te maken binnen een steeds complexer wordend landschap vol opties en mogelijke routes. “Het succesvol identificeren van nieuwe digitale verdienmodellen vraagt om analyse en focus. We ondersteunen onze klanten bij het afwegen van de verschillende opties en het nemen van de juiste beslissingen en investeringen.”

Een voorbeeld van een nieuwe digitale propositie die meer en meer aandacht krijgt, is ‘servitization’: producten aanbieden als diensten via digitale toepassingen. “Datagedreven services ontwikkelen zich tot de snelst groeiende verdienmodellen in de B2B-markt. Bedrijven die hierop inzetten, realiseren niet alleen nieuwe omzetstromen, maar versterken ook klantrelaties, verzamelen waardevolle data en verlagen churn”, aldus Mettes.
“Toch zien veel organisaties het ontwikkelen van zulke diensten niet als hun core business. Het ontbreekt daardoor vaak aan de specialistische kennis die nodig is om van product discovery een beheersbaar en resultaatgericht proces te maken. Daar komen onze waardevolle ervaring en expertise in beeld.”
Het bureau ontwerpt en bouwt oplossingen en blijft betrokken tot het ‘eindproduct’ een feit is. Het is die end-to-end aanpak, van strategie tot uitvoering, die opdrachtgevers volgens Mettes waarderen.
“Digitale vernieuwing staat al jaren hoog op de agenda. Toch blijkt het vertalen van strategie naar realiteit vaak weerbarstig. Onze aanpak levert momentum: we valideren razendsnel nieuwe proposities, zorgen voor veranderingsbereidheid en dat de implementatie vervolgens aansluit op de daily business.”
Jungle Minds onderscheidt zich hierin van zijn concurrenten, de consultants en digitale agencies. “Klassieke consultancies leveren goed onderbouwde strategieën, maar brengen die moeilijk in de praktijk, terwijl digital agencies sterk zijn in UX/UI, maar vaak de complexiteit van het B2B-speelveld onderschatten. Door deze aanpak stranden veel digitale innovatietrajecten tussen advies en uitvoering.”
Samenwerking binnen Cronos Groep
In zijn werk voor klanten kan Jungle Minds gebruikmaken van het uitgebreide netwerk van de Cronos Groep, een zakelijke dienstverlener met meer dan 9.500 medewerkers in de Benelux. De groep bestaat uit bureaus met uiteenlopende specialismen, waaronder IT-consultancy, softwareontwikkeling, infrastructuur, digitale marketing, media en e-commerce.
“Binnen de Cronos Groep onderhouden we nauwe banden met andere gespecialiseerde bedrijven. Zo ontwikkelden we samen met SAP-expert Elision een klantportaal voor Royal Swinkels, dat bekroond werd met een Dutch Interactive Award in de categorie B2B. En op dit moment werken we met ons zusterbedrijf Brush aan een duurzame AI-strategie voor een marktleider in de educatiesector”, zegt Mettes.
AI
De impact van AI op de B2B-markt vormt een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Jungle Minds. “We helpen bedrijven om een doelgerichte AI-innovatiestrategie te ontwikkelen in plaats van zich te laten leiden door losse, ad-hoc experimenten”, vertelt Mettes.
“Bij veel klanten merken we de noodzaak om te bewijzen dat een AI-gedreven oplossing écht bijdraagt aan efficiëntie of groei. Voor ons betekent dat kunnen schakelen tussen de dagelijkse realiteit van de onderhoudsmonteur van het distributiecentrum, en de ambities van de CEO. Die vertaalslag tussen strategie en praktijk, daar komen wij ons bed voor uit.”
